Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 1696 ggr
tk1971
12/29/17, 5:49 PM

Trädgårdsväxter på 60-talet?

Vi köpte ett litet tegelhus byggt på 60-talet förra året. Nu i höstas gjorde vi om dräneringen i källarplanet och lite diverse andra arbeten som medförde att vår trädgård nu är nästan tom på växter och gräsmattan är täckt med sand/grus pga att maskiner har kört där. Vi måste alltså börja om från början när det gäller trädgården.

Jag har funderat på hur man egentligen planerade och designade trädgårdar på 60-talet. Vilka växter var populära? Ja, barrväxter förstås, men vilka andra perenner? Hur tänkte man vad gäller "rum" och indelningar i trädgården? 

Vår tomt är lite drygt 1000 m2 stor och marken består av sand (småländska sjöplatån). Mikroklimatet på framsidan av huset är ganska varmt och gynnsamt, tror att vi har klimatzon 4 där. På baksidan av huset - där största delen av trädgården är -  gissar jag att zon 5 är mer realistisk. En begränsande faktor är att vi har jordvärmerör nedgrävda på baksidan av huset, dvs inga växter med stora och kraftiga rötter kan planteras där.

Annons:
parsley
12/29/17, 6:42 PM
#1

Jag vet ärligt talat inte om man tänkte så mycket i rum och indelningar av trädgården på den tiden. Det känns mer som något som förekom i slotts- och herrgårdsträdgårdar planlagda i början av 1900-talet eller tidigare alternativt  har blivit modernt de senaste åren.  

Jag tror det finns lite olika linjer när det gäller 60-talsträdgården. En del trädgårdsägare odlade en hel del för husbehov. Man hade nog inte upphöjda bäddar eller pallkragar som är vanligt idag, utan man odlade direkt i jorden och odlade t ex  potatis, jordgubbar, smultron, morötter, lite sallad, rödbetor och ärtor. Även luktärtor förekom. Hade man tillgång till en äldre trädgård hos t ex släktingar så kunde det hända att man plockade mormorsväxter därifrån till en perennrabatt och kanske tog med sig en syrenbuske. Det är mycket möjligt att man hade bärbuskar t ex krusbär och vinbär och några fruktträd lämpliga för odlingszonen, samt rabarber och gräslök. Stenpartier med stenpartiväxter kan också ha förekommit. 

Den lite mer trendkänslige trädgårdägaren lade kanske mer fokus på barrväxter, rabattrosor, bar jord och en fin gräsmatta. Lättskött var nyckelordet och man hade säkert inget emot att använda konstgödsel och bekämpningsmedel. 

Se om du kan hitta några gamla trädgårdsböcker på biblioteket eller på loppis om du vill ha inspiration. Hittade det här när jag googlade.  
http://www.alltomtradgard.se/topic/tradgard-i-60-talsanda-175465/

Maria
1/10/18, 1:32 PM
#2

Vårt radhusområde byggdes 1961 och hela området var översållat till för några år sedan av övervuxna tujor så det har nog varit ganska populärt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tk1971
1/10/18, 2:06 PM
#3

Tack för svaren. Nu har jag kollat runt på nätet och beställt fem böcker från antikvariat. De kom ut på 60- och 70-talen och handlar om trädgård och trädgårdsväxter ur olika aspekter. Ska bli intressant att läsa dem.

Upp till toppen
Annons: