Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1284 ggr
helisa
2017-12-29 15:36

Bladlöss

Jag har pelargonier som står ute hela sommaren i rabatterna eller stora krukor/lådor i en jordblandning av torv och hästdynga. Så fort jag tar in plantorna på hösten så får jag lus på dom utom på min mintpelargon. Kan någon förklara varför. Det spelar ingen roll om dom övervingar i jordkällaren eller om dom övervintrar i ett rum inne.

Annons:
[Rhonda]
2018-01-01 13:52
#1

Det har förmodligen varit ägg på bladen som har följt med in.

Jag hittade detta:

Behandling

Isolering

Upptäcker man en planta med lusangrepp kan det vara smart att ställa den i ‘karantän’ för att minska risken för spridning till omgivande plantor. Platsen där krukan stått bör rengöras med såpvatten eftersom vuxna djur, ägg eller andra stadier av lössen kan ligga kvar på jordrester, fat, fönsterkarmar eller fallna blad efter det att plantan flyttats och därifrån spridas vidare.

Mekanisk bekämpning

mosa bladloss med fingrarna 300x222 Löss på pelargonerEnkelt och effektivt är det att mosa lössen med fingrarna.

Lyft försiktigt en angripen planta så att inga löss trillar av. Håll upp krukan framför dig (om det går) och mosa de löss du ser med fingrarna. Ja, det är äckligt men man vänjer sig!

Skaka sedan av plantan lätt i en påse eller hellre utomhus där eventuella kvarvarande löss och ägg inte kan göra skada.

Man kan också duscha bort dem med en kraftig vattenstråle om växten inte är för skör.

Även klisterskivorna bidrar i någon mån till att minska antalet löss.

Klipp och beskär

Är några enstaka blad eller ett toppskott hårt angripna med krullade blad eller drösvis med löss, kan det vara klokt att klippa bort skottet om det inte förstör plantans form.

Spraya

Spraya plantan med en såplösning. Var noga med att såpan kommer åt i alla skrymslen och var extra noga i bladveck, toppar och på bladens undersidor.

Recept såplösning:

2 dl såpa

8 dl vatten

1 msk t-sprit

Spraya ytterligare 2-3 gånger med en dryg veckas mellanrum.

sapa mot bladloss 300x225 Löss på pelargonerDet finns även såplösningar att köpa och kraftigare lösningar med gifter, men oftast räcker det med såpan och så är det ju så mycket vänligare mot miljön.

En del av de bekämpningsmedel man kan köpa för besprutning ger skador på vissa växters blad. Det gäller ofta de färdigblandade medel som säljs i sprayflaskor. Använd då hellre lösningar som skall blandas ut.

Biologisk bekämpning

Det finns idag flera bra alternativ för biologisk bekämpning av bladlöss även för hobbyodlare.

Läs mer om biologisk bekämpning på den här länken: Wexthuset/biologisk bekämpning

helisa
2018-01-02 15:21
#2

Tack för svaret, det är på ett ungefär samma som jag hittat själv. Är dock fundersam varför mintpelargonian klarar sig från lössen, den förvaras tätt ihop med de andra pelargonierna och rumslönnen. Samt att i rummet jag förvarar dom i finns inga andra blommor från april till oktober. Men jag får väl slänga alla plantor i såpvatten på hösten innan jag tar in dom för vintervila

Pyttelite
2018-01-05 19:29
#3

Jag tror helt enkelt att doften är avskräckande. Det finns andra doftpelargoner som fungerar avskräckande mot mygg. Du kan ju pröva att lägga några mintblad hos de övriga och se om det kan få någon effekt även hos dom.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: