Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 2587 ggr
NågonLi
12/18/17, 2:07 AM

Går orkidén att rädda...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tappade den alla gröna bladen :( Tror ni den får att rädda eller är det bara att kasta? Är tyvärr inte så bra på växter

Annons:
NågonLi
12/18/17, 2:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
NågonLi
12/18/17, 2:08 AM
#2
NågonLi
12/18/17, 2:08 AM
#3

Bild 2

NågonLi
12/18/17, 2:09 AM
#4

Bild 2

2Sirius
12/18/17, 2:34 AM
#5

Ibland kanske jag är lite för optimistisk, och inte den bästa på orkidér. Om ingen har några bättre råd, är det troligast att den fått för lite vatten, fukta till den med sprayflaska en till två gånger dagligen, lite åt gången. Är det mer troligt med för mycket vatten, ta upp den ur krukan torka till lite och plantera om den. Lycka till! ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/18/17, 6:45 AM
#6

Så gör mina orkidéer också, och jag har varit övertygad om att de är stendöda. Rätt vad det är så hittar jag några knoppar på en ny stängel. De har blommat om flera gånger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
12/18/17, 7:20 AM
#7

Varför orkideer står i genomskinlig plastkruka eller glaskruka är för att ljuset ska nå in så du kanske kan försöka att ta bort "ytterkrukan" den står i och sedan ha tålamod.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
12/22/17, 7:08 PM
#8

Hjälper kanske inte dig, men när mina tappat alla blad och sett ut att dö har mamma fått dem och där livar de upp och blommar som attan! Hos mig trivs de helt enkelt inte trots att jag och mamma sköter dem på samma vis.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
12/23/17, 5:43 PM
#9

Vi kan bara hoppas på en lycklig utgång.

Jag skulle kolla upp hur rotsystemet ser ut om det finns färska rötter inunder all bark. Gör det det finns det en god möjlighet att den repar sig.

Se till att inte blöta ner "kronan" det är den topp som de sista bladen sitter på. Om du får in vatten där ruttnar hela växten lätt.

Ta bort all bark och låt den stå i vatten några dagar så att rötterna piggnar till. Plantera sedan om den.

Här får du en massa tips på en länk till Miss Orchid Girl som kan allt om Orkidéer.

Kolla igenom om du inte hittar en video som passar - det finns många exempel på hur man kan få sin Orkidé att piggna till men det är tyvärr inte alla som överlever.

Lycka till!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: