Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2204 ggr
Linjen
2017-11-02 06:32

Odla vitkål?

Hur odlar man vitkål på bästa sätt? Jag har försökt att förså flera gånger, men efter några veckor dör plantorna. Hur gör ni andra för att lyckas? Kan man odla direkt på växtplatsen?

Annons:
Åsa S
2017-11-02 14:13
#1

Jag brukar så inomhus runt påsk har sådden i ett ljust fönster där det inte är gassande sol= mera norrfönster än söder. Jag sår i pluggbrätt ca 2 frön per plugg i vanlig krukväxtjord och så tar jag bort en ifall båda gror. Det är bra ifall de står lite svalare de blir inte bra ifall det är varmt. Har man svårt hålla dem vid liv så är det bättre börja förkultivera i maj så man ganska snart kan ställa ut sådden i skyddat läge till en början gärna med 1-2 fiberdukar över (obs! får ej vara minusgrader) när risken för nattfrost är över planterar man ut plantorna i välgödslad jord med stort avstånd ca 60-80cm + vältäckta med fiberduk eller kålnät.

Linjen
2017-11-03 08:15
#2

Tack, hur är det med bevattning? Vill de ha mycket, mitt i mellan eller lite vatten? Tänker på typ chili som är känsliga för om man vattnar för mycket tex.

Åsa S
2017-11-03 14:57
#3

De allra flesta växter vill inte stå i vatten utan det ska vara lagom = jorden ska vara som en urkramad disktrasa.

Upp till toppen
Annons: