Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 3729 ggr
Snurpan83
11/2/17, 1:52 AM

Någon som är bra på orkidéer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj! Har en orkidé som plötsligt gav upp. Är det någon som är bra på orkidéer som vet hur man gör och om det går att få den att blomma igen? Mkt tacksam för tips och råd 🌸

 

Annons:
2Sirius
11/2/17, 3:19 AM
#1

Visst går det att få den att blomma om! Har dock inga bra tips, då jag kan misslyckas med så gott som alla växter. Men den vill ha mycket ljus, men inte i direkt sol, dvs en ljusälskande undervegetations växt. Vattenmängd beror oxå på hur varmt det är i rummet. Många av våra krukväxter vill ha jämn temperatur och fuktig luft. Denna Orkidén (Phalanopsis), växer i grenklykor på träd i regnskogen. Lycka till ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
11/2/17, 6:55 AM
#2

Svårt att veta vad du menar med "gav upp". Jag har har många orkidéer. ett par är säkert 15 år vid det här laget:
Orkidéer blommar länge och ymnigt, men sedan tar de en paus på några månader.

Då kan de se lite skräpiga och trista ut och jag ställer dem där de inte syns så mycket.
Jag vattnar mina orkidéer sparsamt, låter dem stå i trånga små krukor. I år har jag för första gången sedan jag köpte min första orkidé köpt orkidéjord och planterat om ett par stycken.

Jag brukar samla alla vissna kronblad och lägga på jorden eftersom jag vet att orkidéer i det vilda lever på och under träd och på så sätt får näring av det som ritrillar ner på dem.

Sjuttan
11/2/17, 10:55 AM
#3

Klipp INTE bort den gamla blomstängeln. De nya knopparna kommer på samma som de förra.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Åsa S
11/2/17, 2:17 PM
#4

Orkideer blommar ju normalt sett inte hela tiden utan behöver ju vila ibland med

Snurpan83
11/2/17, 4:18 PM
#5

Med gav upp menade jag att alla blommor vissnade och ramlade av och blomstjälken blev gul och ”hård” och sen tog det typ 1-2 så hände samma me andra stjälken.. Så jag undrade mest om det går och göra nåt åt den..? ska den stå soligt eller mörkt? Hur ofta ska man vattna (jag brukar doppa)

 

Pyttelite
11/2/17, 8:15 PM
#6

Din växt ser jättefin ut. Du behåller stängeln så länge den inte gulnat. Är den fortfarande grön men har tappat de vissna blommorna kan den fortfarande ge nya knoppar även om det inte sker så ofta. 

Ta bort den torkade stängeln för när plantan känner sig mogen kommer det upp en ny. Det kan ta sin tid men tycker man att blomman ser tråkig ut kan man sticka ner en konstgjord stängel bara för dekoration.

Om  en orkidé tappar toppbladen ska man var observant. Det är helt normalt att en växt får ett gult blad underifrån då och då. Det är den normala föryngringen men det sker med långa mellanrum.

Jag tror att de flesta orkidéer dör pga övervattning. Växten behöver inte mycket vatten så dopp-principen är jättebra att följa.

Är det så att växten håller på att tyna bort pga övervattning kan man ibland rädda den genom att plantera om den i vitmossa som finns att köpa i torkad form som man sedan blöter upp.

Men din blomma ser jättepigg ut med spänstiga gröna blad så du behöver bara vänta tills nästa stängel dyker upp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Snurpan83
11/2/17, 9:20 PM
#7

#6 Tack för dom orden och tipsen :) Vet du om det spelar någon vart växten trivs bäst? (Mörkt, dagsljus, sol, svalt) hur ofta borde jag doppa den?

 

Pyttelite
11/2/17, 9:35 PM
#8

De gillar mycket ljus men kan behöva skyddas för brännande sol så ett söderfönster funkar bra men även öster/väster. I ett söderfönster kan bladen bli brända så därför kan växten behöva lite skydd.

Jag tycker din växte ser fin ut - bladen ska vara spänstiga så jag tror att du har bra intervall mellan doppen. På vintern räcker varannan vecka på sommaren kanske varje vecka. Hellre för lite än för mycket vatten - växten tål torka.

Växten gillar även hög luftfuktighet men jag tyckeratt det funkar bra i vår inomhusmiljö också - de är ganska tåliga.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
11/2/17, 11:22 PM
#9

Ge den till min mamma :P Hemma hos mig dör alla orkidéer men så fort de kommer hem till mamma så stormtrivs de! Trots att hon har dem i söderfönster! Hon har också flera stycken i hydrokultur. Sköter dem egentligt inte speciellt och har dem i princip helt i motsats mot vad det säg man ska ha dem men de blommar som sjutton hela tiden och får till och med små "bebisar".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Snurpan83
11/6/17, 5:32 AM
#10

Tack för era tips! Nu börjar nästa fina orkidé ge upp 😔 fick den i present i september 🙁

 

Snurpan83
11/6/17, 5:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Pyttelite
11/6/17, 9:16 PM
#12

Är säkert inget annat än att den blommat länge och behöver en liten paus. Jag brukar låta blommorna falla av, av sig själv eller putt lite försiktigt på dom så att de faller ner om man tycker att det ser tråkigt ut.

Jag tar inte hand om stänglarna förrän de blivit gula eftersom det kan komma nya knoppar på dom om man har tur.

Övervattnar du inte växten kan den glädja dig många år.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sindri
11/6/17, 11:59 PM
#13

Det är bara blommorna som blommat ut - stänglarna ser fina och friska ut. Låt blommorna ramla av, lägg dem på jorden i krukan, ställ undan krukan om du tycker det ser skräpigt ut, men om några månader så kommer nya knoppar.

Annons:
Pyttelite
11/11/17, 4:44 PM
#14

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
11/18/17, 1:59 PM
#15

Jag hade en orkidé som blommande konstant i tre år men sedan var det stopp och den såg ut som i bilden i TS.

Det tog ungefär två år men nu så blommar den igen.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: