Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 3704 ggr
beem
10/29/17, 4:10 PM

När är Physalis mogen ?

Jag köpte Physalis i affären i våras  och sådde fröerna från dem. Själva kapseln med frukten är nu ganska gul. 

Hur vet man när den är mogen. Ska den öppna sig själv då den är mogen eller lossnar den då den är mogen ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
11/10/17, 8:03 PM
#1

Hur har det gått med frukterna har du smakat och är de mogna nu?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
11/10/17, 8:57 PM
#2

Ja nu har de börjat falla ner.  De öppnar sig inte men verkar vara klara  och har rätt färg.  De är jättesmå, ung som en grön ärta, och smakar just ingenting. Jag tror att blomning /frukter kom igång för sent och fick för lite sol under mognad.

Plantan mår än så länge jättebra så jag hoppas den klarar vintern i vanlig rumstemp. Om den inte gör det ska jag så nytt och då tidigare än i fjol.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
11/10/17, 9:33 PM
#3

Om man tar frön från "egna" plantor är det inte säkert att egenskaperna blir exakt samma som moderplantans.

När det gäller kommersiella frukter är det inte säkert att förökning sker via frösättning. Det kan ske via andra varianter som t ex skott eller annan typ av förökning. Då får man en exakt genetisk kopia med samma egenskaper som moderplantan.

Oavsett är det alltid roligt att få frukt på de egna plantorna och speciellt att få smaka. Det är mycket som kan gå snett från frösättning till färdig frukt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kirnzy
11/15/17, 9:03 PM
#4

Jag tar dom när kapseln prasslar, då är dom oftast stora och mogna, iallafall på de sorter vi har köpt, och om dom har rätt förutsättningar.

beem
11/16/17, 9:54 AM
#5

#4  Det stämmer som du säger att man ska ta den då kapseln prasslar. Jag har upptäckt att de hinner bli övermogna, nästan lite skrumpna, om man väntar tills de faller av. De första som föll av var fina men det var nog bara tur.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: