Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5073 ggr
Applecider
2017-10-23 08:10

Sjuk novemberkaktus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena novemberkaktus verkar ha någon sjukdom eller något, någon som ser vad det kan vara för något? Fler bilder i kommentarerna

Annons:
Applecider
2017-10-23 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Undersidan

Applecider
2017-10-23 08:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag kan inte se några djur eller så

Pyttelite
2017-10-23 22:42
#3

Svårt att säga vad det är. Har den stått ute under sommaren och fått solskador?

Är det mycket skador på "bladen" skulle jag ta bort hela "bladet" annars ser det ut som din kaktus har fått knoppar eller håller just på att knoppas och då skulle jag låta det hela vara tills den blommat över.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Applecider
2017-10-24 07:24
#4

Tack för svar #3 Den har varit ute hela sommaren så det kan nog vara solskador

Pyttelite
2017-10-24 19:34
#5

Jag tror alltid att det är vattendroppar som gör brännskador på växten när det ser ut som det gör på bilderna och att den stått ute över sommaren. Kan vara en fågel som pickat eller att det varit något annat som stuckit hål i bladen också.

Kaktusen ser annars fin ut. Det är lätt att ta sticklingar av november/julkaktus. Man tar en led och stoppar i jorden sedan rotar den sig på några veckor. På bild #1 ser det ut som det redan finns en rottråd, det vita mellan första och andra leden.

Man ska ju egentligen ta skott av "friska" delar men jag nyper ibland av och stoppar ner i jorden trots att bladen ser lite tilltufsade ut.

Var försiktig att flytta på växten när knopparna kommer de faller gärna lätt av om man vrider på krukan eller flyttar på den.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: