Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Annat som lever

Rota toppen av Ananas

2017-10-17 16:13 #0 av: beem

Är det någon som försökt rota toppen av en Ananas ?

Jag läser på nätet både om rotning i vatten och i jord. Det varierar mycket hur man sen ska skära toppen för att få bra resultat.

Är det någon som kan ge bra tips.

Oktober är ju inte det ultimata för att rota växter men jag har 2 Ananas nu och vill försöka.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-10-18 22:57 #1 av: Maleficum

Finns massa bra videor på youtube som visar hur man gör :) Efter snabbsökning så finns en här https://youtu.be/b0mhwAJM12U

Äter massor av ananas men faktiskt aldrig testat att plantera själv.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2017-10-19 09:54 #2 av: beem

Jag har hittat massor på nätet men var intresserad av att höra om någon här testat och hur det gick till.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-10-19 11:30 #3 av: Maleficum

Har som sagt själv aldrig gjort det men tänkt det flera gånger. Får ta mig i kragen och testa nästa gång jag får hem en ananas :)

Hemsida
Instagram

Anmäl
2017-10-19 14:27 #4 av: beem

Videon är jättebra att kolla om någon vill försöka. Det finns bra kommentarer till den också.

En sak som jag reagerade över var att han låter inte toppen torka när han kapat den utan planterar den direkt i jord. De flesta sidor på nätet säger att man ska torka den i upp till 48 tim.

Jag ska prova mig fram och hoppas  det går bra annars blir det nytt försök till våren.

Anmäl
2017-10-20 14:15 #5 av: beem

Nu har jag gjort som det visas i videon. Det var lätt att lossa den köttiga delen från bladen.Jag har planterat i såjord. Den en i jord och den andra  i vatten för rotning. Nu är det bara att vänta.Vilar huvudet i handen

Anmäl
2017-10-20 14:47 #6 av: Maleficum

Spännande! Du får uppdatera hur det går :)

Hemsida
Instagram

Anmäl