Annons:
Etikettövrigt-utan-anknytning-till-trädgård
Läst 1451 ggr
beem
10/11/17, 2:27 PM

Skrönor om växter

Hur har ni det med skrönorna. Det finns en hel del om växter men just nu kommer jag bara på dessa tre.  Fyll på med fler.

Tacka aldrig för ett blomskott för då dör det.

Om du får en blomma när du ligger på sjukhus ska du inte ta med den hem för då kommer  du tillbaka till sjukhuset inom 1 år.

Ljung ska man inte ha hemma i bostaden. Det betyder död. När jag gör tex en höstdekoration har jag aldrig med Ljung. 🤔Jag ler alltid åt skrönor men just Ljung har fastnat i min hjärna.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Galenidjur
10/11/17, 2:35 PM
#1

Kan bara en , men jag avskyr den verkligen : En stickling tar sig bättre om den stjäls. grrr. Någon gjorde så mot en av mina plantor som jag beskurit mycket noga för att få bukt på formen. Förstörde hela plantan! När jag påpekade att jag hade rotade sticklingar av exakt samma planta ståendes i rummet bredvid som hon kunnat få bara hon frågat så sa hon exakt så. "men man ska ju STJÄLA sticklingar. De tar sig bättre då."

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Sommarek
10/11/17, 2:37 PM
#2

#0 Som en liten sidokommentar är ljung ansett som mycket lyckobringande i Storbritannien, där man gärna har den i bland annat brudbuketter.  :)  Här kommer nog skrocket mycket från att man använt ljung på svenska gravar, eftersom det är en av få plantor som blommat året runt, eller för att fattiga brukade ge den som foder till sin boskap, stoppa den i madrassen och elda med den. Fattiga hade såklart mycket sämre hälsa än de som hade det bättre ställt, så därför ansågs det vara en växt för folk som dog för tidigt.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

JMW
10/11/17, 2:54 PM
#3

Min mormor sa alltid det där om ljung. Att man aldrig får ta in den.

Codonopsis
10/11/17, 5:24 PM
#4

Den som dör är ljungen, den överlever inte inomhusluften.

beem
10/11/17, 7:09 PM
#5

Det var mycket roligt att läsa bortsett #1 att din planta blev förstörd när tjuven varit framme.

Det där med att stjäla sticklingar hade jag glömt. 

Spännande med Ljung i brudbuketten i GB - njae jag skulle nog tveka. 😉Kul att se hur olika det uppfattas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: