Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1969 ggr
Odd
2017-10-01 01:39

Två frågor

Hej allesammans! Jag tänkte höra om någon här vet om man kan ta sticklingar av en japansk buskrosling (Pieris japonica)? Om det går, är det något särskilt man ska tänka på då, och vilken årstid är bäst? Sen undrar jag även ang. hållbarhet på jord i påse. Jag hittade två säckar planteringsjord och en påse täckbark ute i växthuset, det är dock oanvänt så på somrarna hamnar temperaturen säkert på +45° eller mer, med hög luftfuktighet. Säckarna har dessutom säkert legat där i nästan två år, så nu undrar jag om de fortfarande går att använda eller är det bara att slänga? De är oöppnade så det känns som ett sånt slöseri, men samtidigt vill man ju inte riskera växterna.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
annia1
2017-10-01 21:01
#1

Odd första om stickling kan jag inte svara på.

När det gäller täckbark så är jag lite osäker på om du vill ha svar på den. Vet inte om det finns fler användningsområden för den. Men täckbark brukar man lägga överst på jorden för att slippa ogräs så den bör du kunna använda.

När det gäller jorden. Så jag vet inte utan svarar utifrån min egen logik och erfarenhet. Påsarna brukar vara tillslutna så det kommer inte in nåt i dom eller ut nåt ifrån dom. Och det har ju inte varit nå växter som dragit näring så det bör finnas näring kvar i dom. Det är väl möjligt att större delen av näringen är borta, men jorden ska inte vara skadlig på nåt sätt, åtminstone kan jag inte tänka mig det. 

Så även om näring är borta så behöver du inte slänga den. Du kan endera tillföra mer näring eller om du vill blanda in den i din kompost och låta den gå igenom den processen.

När det gäller egen erfarenhet av gamla jordpåsar. Nu har jag inte lika varmt eller hög luftfuktighet som du har. Men jag hade oanvända jordpåsar i garaget i många år. I början på denna sommar gjorde jag rabatt med den jorden och satte ner några Rosor och de har trivts alldeles utmärkt. 

En annan erfarenhet gäller mördarsniglar (spansk skogssnigel). Det verkar som dom gillar lukten av köpt jord för det kom flera stycken dagen efter jag gjort min rabatt. Och det verkade vara just jorden som hade lockat dit dom för rosorna lät dom vara ifred. Dom var bara dit och sen vandra dom vidare. Så mitt tips är att lägg inte jorden direkt där den ska vara utan öppna påsarna ute nånstans och låt dom ligga några dar så de får vädra bort en del av lukten innan du lägger den där ska vara. 

En liten fotnot. Det finns en annan snigel som man kan ha som heter pantersnigel/leopardsnigel. Den är inte skadlig utan tvärtom nyttig. Så har du såna så låt dom vara. Finns bilder på hur dom ser ut i tråden titta här inne på svensk natur.

.

ler
2017-10-03 23:16
#2

pieris.

8 cm gröna stjälkar, klipp skottspetsar och bevara 4 blad. Stora blad halveras. Använd rotbildningshormon, näringsfattig pricklejord. det tar ca. 2 månader, jorden skall vara 12-15 grader fungerar från vår till höst

Upp till toppen
Annons: