Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1321 ggr
GardenTourist
2017-09-05 12:18

trivsel i rosrabatt

vad trivs i samma rabatt som Rosor?

Är det surjordsväxter man säger då, som jag ska söka efter?

jag har planterat Rosor, ormbunkar och vivor i samma rabatt nu i somras. Hoppas de kommer trivas.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Annons:
Bjornen
2017-09-06 08:23
#1

Rosor är normalt kalkföredragande och vill ha lerjord (vresros och i viss mån pimpinellros växer bra även i sandjord). Några surjordsväxter bör inte planteras tillsammans med Rosor. Rosor är normalt solälskare. Ormbunkar trivs i skugga och ingen trivs i soligt läge. Vivor är normalt lundväxter som trivs i lövskogar med ljust läge på våren och när lövet har spruckit ut och därför trivs de heller inte i soligt läge. Några alpina vivor växer normalt i soligt och öppet läge och några är kalkskyende. Dessa vivor finns inte normalt i handeln och är svårodlade och har speciella krav som inte Rosor vill ha.

GardenTourist
2017-09-09 19:23
#2

Vad passar fint och bra ihop med Rosor ? Förutom lavendel ☺️ Ormbunkar kommer alltså inte trivas ihop med Rosor menar du? 🙃

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Bjornen
2017-09-11 10:48
#3

Rosor och ormbunkar har så olika krav på växtförhållanden att de inte trivs på samma ställe. Båda kanske överlever i gassande sol eller i absolut skugga. Men du får bara bara en av de som trivs och är fin.

GardenTourist
2017-09-11 16:07
#4

#3 vad trist. vet inte vad jag ska ha vid rosorna nu.🤔

tips? vill fylla ut med något.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Halvdansken
2017-09-11 23:32
#5

Nävor brukar fungera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2017-09-13 09:56
#6

Nävor utom blodnäva är skuggföredragande växter. Till Rosor väljer man solälskande växter. Sammetsblomster (Tagetes) har en biologi som gör dem särskilt lämpliga till Rosor.  Man väljer lämpligen växter som trivs i samma jord och ljusförhållande när man blandar växter i rabatter. Det finns dock en del växter som genom dess lite djupare biologi trivs eller vantrivs med varandra. Men det är mycket komplicerat och väldigt okänt.

Annons:
GardenTourist
2017-09-13 13:32
#7

# bjornen, har för mig att sniglar gillar tagetes. vet inte om jag vill ha tagetes där under.

Lavendel? hur funkar det.. Rosor o lavendel brukar ju gå bra ihop

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Bjornen
2017-09-26 10:57
#8

Lavendel är solälskare och trivs bäst i lättare väldränerad jord. Rosor trivs i soligt läge och vill ha fukthållande lerjordar. Lavendel har en grunt rotsystem och Rosor ett djupt rotsystem och man kan därför ha lite mer lättgenomsläpplig jord i ytan och lerjord på djupet.

Upp till toppen
Annons: