Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1174 ggr
GuineaGirl
9/3/17, 10:38 AM

Hoya med spinn

Har nyligen upptäckt spindelnät i min hoya (eventuellt en hoya kentiana). Vissa blad har även röda fläckar. Jag misstänker spinnkvalster.

Jag har under de senaste två åren haft återkommande utbrott av spinn. De växter som jag tar ut om somrarna har även fått påhälsning av vanliga fasadlevande spindlar som vävt nät i dem. Men hoyan har bara varit inomhus.

Bör hoyan, som har lite tjockare blad, tåla att man sänker ner den helt i en hink med vatten och diskmedel i ett par timmar, för att bli av med spinnet? Svalt eller ljummet vatten? Bör man även ta bort de rödfläckiga bladen? Något annat man kan göra? Jag har haft hoyan mer än halva livet och vill därför försöka rädda den.

Hittills har jag inte sett något angrepp av spinn på mina pelargoner. Men frågar redan nu, om det skulle inträffa. Tål "vanliga" pelargoner (typ Mårbacka) att sänkas ner helt i en hink med vatten och diskmedel? De har ju mer luddiga blad, än de flesta krukväxter.

Jag har hittills bara badat växter som gardenia, bägarranka, azalea, lycklig lotta och passionsblomma, vilket vanligtvis fungerar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: