Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 2178 ggr
GardenTourist
9/2/17, 9:19 AM

blomman för dagen?

hur är det med blomman för dagen. Ska man låta den vissna ner under hösten eller klipper man ner , Vår/höst?

jag har planterat ner den vid en rosenbåge, och den är redan halvvägs uppe.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Annons:
Maria
9/2/17, 9:23 AM
#1

Det beror nog på om den är 1-årig eller inte. Jag har för mig att det finns både ock.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GardenTourist
9/2/17, 8:15 PM
#2

Hur vet man om den är ett årig eller perenn? Den skjuter skott här o där

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Åsa S
9/2/17, 8:22 PM
#3

Blomman för dagen är ettårig det finns vindor med snarlika utseende men är det riktig blomman för dagen sår man på nytt varje år

GuineaGirl
9/3/17, 9:42 AM
#4

#3 Vad heter de vindor som har snarlikt utseende? Jag har en blomman för dagen i år, men om jag framöver skulle vilja försöka mig på en liknande perenn växt.

Åsa S
9/3/17, 10:23 AM
#5

De heter sånt som snårvinda och är förfärliga ogräs inget man brukar vilja ha i trädgården.

GuineaGirl
9/3/17, 10:39 AM
#6

#5 OK! Jag förstår.😃

Annons:
beem
9/3/17, 11:47 AM
#7

Jag har haft en Vinda i min trädgård.  Inget jag rekommenderar. Det tog mig flera år att bli av med den genom att varje vår gräva och rensa.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

GardenTourist
9/3/17, 5:58 PM
#8

men kan det vara något annat än blomman för dagen jag har då? den kommer upp oavsett hur mycket jag gräver. och den växer otroligt fort. klättrar bra gör den också.

Hur ser man skillnaden, denna måste nästan vara perenn, inget jag frösatt iafall.

det är kanske en snårvinda jag har då.  googlar på båda. men ser ingen skillnad på de vita. inte på bild iafall 🙂

If the whole world was blind, how many people would you impress?

beem
9/3/17, 6:03 PM
#9

#8 Hittade du plantan i en planterinmg. I så fall kan den ha kommit  genom frö från en granne. Om den återkommer trots att du gräver verkar det vara en slag av Vinda.

Kan du lägga in en bild på den,


Sorg är kärlek som blivit hemlös

GardenTourist
9/3/17, 6:07 PM
#10

# 9 nej den fans i trädgården, den växer i princip i alla mina rabatter. jag drar ut dem där jag inte vill ha dem.

En granne som har något liknande trodde det var blomman för dagen.  fast hon har den inte nära mig utan på torpet. så jag kan inte ha fått hennes ''frö'' om det är den.

Men jag lägger in en bild så får vi se.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
9/3/17, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Nu så!

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Åsa S
9/3/17, 8:30 PM
#12

Ser ut som snårvinda tyvärr kan vara svår att hålla efter den sprider sig väldigt bra

Bjornen
9/4/17, 8:34 AM
#13

Blomman för dagen är en perenn växt, men odlas vanligen som ettårig växt. I deras hemländer är de fleråriga växter och kan odlas som flerårig inomhus. De brukar dock ofta få spinn som brukar ta död på dem när ljuset avtar. Blomman för dagen tål inte frost och vill ha stabilt 20 grader varmt.

Annons:
[Rhonda]
9/4/17, 9:39 AM
#14

#11 Så vacker så vacker är vindan men oj så jobbig. 

Både vindor o blomman-för dagen hör till samma familj:  Vindeväxterconvolvulaceae men inte samma släkte.

Vindor hör till släktet: Vindesläktet convolvulus

Blomman-för-dagenBatatsläktetipomoea

Info från wikipedia.

Codonopsis
9/4/17, 10:44 AM
#15

Det är nog klokt att börja ta bort vindan innan du helt förlorar kriget mot den. Den har tjocka, långa vita rötter som omedelbart går av när man försöker dra upp den.

Den slingrar sig runt alla växter den får tag i och kväver andra växter. Det är ingen växt för trädgården.

GardenTourist
9/5/17, 11:35 AM
#16

#12 Vi håller på att bygga en pergola som jag tänkte dem skulle få klätra upp i. så en så länge tänker jag gräva upp alla skott och plantera ner vid alla hörn. Pergolan blir 8-kantig. så egentligen är jag glad att den spridit sig. 😍😃

# 14 jo jättefin, värmer upp i trädgården ganska fort.

#15 så det är altså en vinda som bilden visar?

Den har redan rötter överallt 😂

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Codonopsis
9/5/17, 5:38 PM
#17

Det är din trädgård och i sin egen trädgård gör man som man vill.  Själv har jag lärt mig att ha respekt för invasiva växter, de går inte att kontrollera och du kommer att få en trädgård där det växer vinda överallt. Alla träd, buskar och perenner kommer att täckas in av detta monster och så småningom kväva ihjäl annan växtlighet.  När det börjar bli besvärligt är det för sent…

beem
9/5/17, 9:11 PM
#18

Den kommer inte bara att sprida sig där du vill ha den. Om du inte håller efter den så har du den snart överallt. Jag vet 😉

Ett tips för att göra det lite lättare om du vill ha kvar den är att gräva ner krukor/hinkar och  täcka ev  hål med något som endast släpper igenom vatten och plantera i så blir det i alla fall mindre spridning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

GardenTourist
9/9/17, 8:45 PM
#19

hhhmmm nu blir jag så tveksam till att ha kvar den 😮

ni skrämmer mig. 😂😂 vill inte att den tar över.

#18 får kanske göra så att jag gör som beem säger. Eller åtminstone att den får en liten egen rabatt.

får fundera vidare på någon annan fin klätterväxt.

några tips?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Codonopsis
9/10/17, 7:33 AM
#20

Fast… då har du inte förstått problemet om du tror du kan plantera den i en egen liten rabatt.  Den sprider sig med jättelånga rotutlöpare och dyker upp långt från stället där du satt den.

Att sätta den i kruka hjälper inte heller eftersom den sprider sig både via frön och via rötter.

Annons:
beem
9/10/17, 1:32 PM
#21

Man minskar spridningen genom att plantera i kruka. Vad gäller spridning via frö måste man ta bort frökapslarna efter blomning. Det är ju en del jobb men jag tror kanske att TS tar den tiden eftersom hon vill ha kvar blomman. ………..men jag höjer i alla fall ett varningens finger. Det kan bli jobbigt 🙂  När jag kämpade med min vinda höll den sig - tack och lov - inom ett begränsat område.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

GardenTourist
9/11/17, 4:06 PM
#22

håller på att rensa bort den ur rabatten nu. antagligen dyker den upp igen , men ska försöka hålla den borta.🤦‍♂️

Jag har köpt murgröna som ska ner vid varje stolpe, blir nog bättre vintertid också skulle jag tro = snygg året runt.❤️

men skulle ni plantera ner en klättervild vin där också. eller är den också spridningsbenägen med utlöpare?😞

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Upp till toppen
Annons: