Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 1871 ggr
annia1
2017-08-30 02:42

Få liljekonvalj att blomma.

Jag fick för några år sen blad i min trädgård, sitter vid en björk. Och vad jag kan se så är det liljekonvalj. Är väl mest sannolikt att fåglar på nåt sätt sått det hos mig. Bladen kommer varje år sen de först dök upp, men de har aldrig blommat.

Finns det nåt jag kan göra så jag får de att börja blomma. Skulle vara trevligt om det gick.

.

Annons:
Codonopsis
2017-08-31 09:40
#1

Om du flyttar plantan till rätt miljö med mullrik, fuktighetshållande jord och halvskugga kanske den blommar (och sprider sig alltför kraftigt)

Miljön under en björk är raka motsatsen till vad liljekonvaljen vill ha.

annia1
2017-08-31 14:47
#2

Tack för svaret. 

Men flytta dom lär jag inte kunna göra för dom sitter så nära stammen så blir nog omöjligt att få med sig nå rötter. 

Det jag får prova göra i så fall är att lägga dit lite kompostjord och ge lite extra gödning och titta om jag kan ta bort nån gren på björken så det blir lite mer sol.

.

Bjornen
2017-09-04 08:22
#3

Det brukar ta några år innan unga plantor blommar och förökas med rizomer.

annia1
2017-09-04 14:52
#4

Tack för svaret Bjornen. 

Men frågan är då hur många år för jag har haft dom i några år. Och det jag själv läst så handlar det om ca 2 år innan dom blommar. Och den gränsen har jag då passerat med lite marginal även om jag inte kommer ihåg hur många år jag haft dom.

Vet inte vilket som är korrekt att använda om det är blad eller plantor. Men de har ökat i antal. Hade från början 3-4 st blad, nu har jag inte räknat, men idag är det runt dussinet.  Kan dock inte säga hur många som kommit undan för undan utan bara ser att jag idag har fler.

.

Upp till toppen
Annons: