Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder

Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fröer och frösådder

Självsådda penséer

2017-08-24 16:02 #0 av: Venstorp

Har en "matta" av självsådda små penséplantor. Kan jag flytta dom till trädgårdslandet o låta dom stå där över vintern. Överlever dom? För omplantering till en o en i vår. 

Anmäl
2017-08-25 08:18 #1 av: GardenTourist

Kan det vara violer kanske ?

Anmäl
2017-08-25 08:21 #2 av: GardenTourist

Såna här växer lite här o där i rabatten hos mig i olika färger. Tror det är violer ☺️

Anmäl
2017-08-25 10:56 #3 av: Bjornen

Visst går det att flytta plantorna, men räkna med att de inte blir lika som moderplantan.

Anmäl
2017-08-28 13:55 #4 av: Venstorp

Det måste vara penséer för det är i en kruka som jag hade penséer i i våras. Tycker att det vore kul om man kunde spara dom under vintern o ha till nästa vår.

Anmäl
2017-08-31 09:43 #5 av: Codonopsis

Inte säkert det blir penséer ändå, i alla fall inte som de du odlat i krukan. De blir nog mer violliknande, alltså mindre blommor och får en annan färgkombination. De korsar sig lätt och därför blir resultaten alltid överraskningar.

Anmäl
2017-09-04 08:30 #6 av: Bjornen

Pense och styvmorsviol brukar räknas somr tvååriga växter men är mera egentligen stabilt vinterannuell. Alltså blommar efteren viss tid, men behöver inte en vinter för att utveckla blommor. De kan dock övervintra som små plantor och blommar tidigt nästa år. De som säljs i handeln är numera nästan alltid sådda i januari. Om du har dem i kruka ska den stå ute under vintern och passas med vatten i vår.

Anmäl