Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2340 ggr
Venstorp
8/24/17, 4:02 PM

Självsådda penséer

Har en "matta" av självsådda små penséplantor. Kan jag flytta dom till trädgårdslandet o låta dom stå där över vintern. Överlever dom? För omplantering till en o en i vår.

Annons:
GardenTourist
8/25/17, 8:18 AM
#1

Kan det vara violer kanske ?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
8/25/17, 8:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Såna här växer lite här o där i rabatten hos mig i olika färger. Tror det är violer ☺️

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Bjornen
8/25/17, 10:56 AM
#3

Visst går det att flytta plantorna, men räkna med att de inte blir lika som moderplantan.

Venstorp
8/28/17, 1:55 PM
#4

Det måste vara penséer för det är i en kruka som jag hade penséer i i våras. Tycker att det vore kul om man kunde spara dom under vintern o ha till nästa vår.

Codonopsis
8/31/17, 9:43 AM
#5

Inte säkert det blir penséer ändå, i alla fall inte som de du odlat i krukan. De blir nog mer violliknande, alltså mindre blommor och får en annan färgkombination. De korsar sig lätt och därför blir resultaten alltid överraskningar.

Bjornen
9/4/17, 8:30 AM
#6

Pense och styvmorsviol brukar räknas somr tvååriga växter men är mera egentligen stabilt vinterannuell. Alltså blommar efteren viss tid, men behöver inte en vinter för att utveckla blommor. De kan dock övervintra som små plantor och blommar tidigt nästa år. De som säljs i handeln är numera nästan alltid sådda i januari. Om du har dem i kruka ska den stå ute under vintern och passas med vatten i vår.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: