Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 10470 ggr
PhatTrance
8/18/17, 1:07 PM

Krukväxterna (jorden) luktar illa

Har varit på semester i 2v och min bror har varit hemma hos mig och vattnat mina stora jättefredskallor. Det verkar som att han vattnat dem lite väl för mycket då krukorna låg på 1-2 decimeter vatten när jag kom hem.  Det stank verkligen avlopp om växterna när jag kom hem. 

 Lukten försvann när all gjord torkade upp, men kom tillbaka igen igår när jag vattnade dem för första gången efter att jag kommit hem från resan. 

Någon som har tips på hur jag kan bli av med lukten?  Orkar verkligen inte att plantera om alla mina växter (ca 20 st). 

Tänkte prova med att duscha av alla mina plantor ett par gånger så att skiten "rinner" ur krukan , men är inte helt säker på att det kommer att fungera.

Annons:
Maria
8/18/17, 1:11 PM
#1

Lukten kommer säkerligen från jorden som behöver torka upp. Hur plantorna reagerar på det har jag ingen aning om så jag tror ändå att omplantering är det som gäller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

PhatTrance
8/18/17, 1:25 PM
#2

Tack för ett snabbt svar.  tror du att jorden kan förstöras så pass fort? Växterna har ju bara varit övervattnade i ca en och en halv vecka.

Maria
8/18/17, 1:29 PM
#3

Egentligen låter det ju väldigt kort tid om man tänker efter. Kan du inte kolla rötterna i en kruka för att se om de blivit dåliga ?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
8/18/17, 4:39 PM
#4

Rötterna behöver syre och om de står i vatten mer än 24 timmar då börjar de ruttna.  Du måste nog ta upp dem ur krukan och skölja av all jord, då ser du, jag tror inte man kan rädda sådana växter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
8/20/17, 8:10 AM
#5

Mycket viktigt att rötterna får torka ur och ta bort dem ur ytterkrukorna så att de verkligen får torka ut och vattnet rinner ur helt och hållet. Undvik att plantera om dem om rotsystemet skadats bör de få stå i fred. Omplantering nu extra olämplig mot hösten. Ta någon blompinne och stick ner försiktigt i krukan så att syre kommer ner i jorden. Att skölja rötterna mycket olämpligt, de ska torka ur istället. Dålig lukt beror på syrefri nedbrytning och då bildas svavelväte.

[Roe Deer]
11/30/17, 2:01 PM
#6

Åh vilken lycka att jag fann detta inlägg då jag lider av samma problem! Tack för all spridd kunskap! Luktar surt piss hemma hos mig, verkar vara från en växt som utsöndrar denna doft (monstrera) + att den skjutit skott. Kanske för mkt vatten på för kort tid. Ska prova att ta mig an era tips också gällande att lufta rötterna!

Annons:
Upp till toppen
Annons: