Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3650 ggr
GardenTourist
2017-08-17 07:38

Vad är det här för blommor ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Växer lite olika blommor som jag inte vet namnet på , vill gärna veta ☺️ Blåklint och phloxen vet jag . Men den rosa?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Annons:
GardenTourist
2017-08-17 07:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sen så är det en annan växt som växer fort med stora blad , lägger sig likt en funkia. Men vad är det för något?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-08-17 07:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Blomma?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Codonopsis
2017-08-17 08:26
#3

Den första bilden är en opievallmo Papaver somniferum

Andra bilden kan stämma in på både kungsljus och vallört men jag tror det är vallört

Tredje bilden är gurkört

Åsa S
2017-08-17 08:32
#4

Jag tycker nr 2 ser ut som välgödslad fingerborgsblomma

beem
2017-08-17 19:31
#5

Jag tror också att 2:a bilden är Fingerborgsblomma.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
2017-08-18 11:24
#6

Opiumvallmo (pionvallmo) och mattram, vanlig fingerborgsblomma och gurkört (stofferablomma).

Annons:
GardenTourist
2017-08-25 08:10
#7

Fingerborgsblomma ??? Jag tror faktist inte det, det var d jag trodde först , men bladen blir bara större o större och inga blommor än. Jättekonstig planta . Är den sista en blomma ??

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Åsa S
2017-08-25 08:13
#8

Om det är fingerborgsblomma vilket jag är väldigt säker på att det är så blommar den nästa år första året blir det bara en stor  bladrosett

GardenTourist
2017-08-25 08:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fick den här av en granne, vad heter den? Tror hon sa den var vintergrön också ?!☺️

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Bjornen
2017-08-25 11:10
#10

Fingerborgsblomman står i välgödslad jord och då blir plantan kraftig. Det sista är ett halvgräs som brukar ingå i olika höstsortiment.

GardenTourist
2017-08-25 13:47
#11

okej då hoppas jag på fingerborgsblomma, men går det att flytta plantan nu? och kommer den på samma plats sen? jag antar att den frösår sig när blomman kommer.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Åsa S
2017-08-25 14:14
#12

Jag skulle inte flytta en så stor planta och ja den frösår sig och fröerna hamnar ofta i närheten men du kan ju ta lite fröer och strö ut ifall du vill ha plantor nån annanstans. +lite mindre plantor brukar gå bra att flytta ifall man inte flyttar när det är jättevarmt

GardenTourist
2017-08-25 14:18
#13

Jag fick en liknande planta av grannen min, och den har redan blomma på, men mycket mindre blad.  Hon flyttade den till min trädgård när den blommade, och den tog sig fint.

Jag ska försöka ta bild på den så lägger jag upp. Men jag tror inte det är en fingerborgsblomma. inte efter det jag googlat på iafall.  kanskekungsljus, men ni får kolla för säkerhets skull. jag är inte så bra på det här. Har endast sätt de flesta på bild.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Annons:
GardenTourist
2017-08-25 14:20
#14

#12 det är en stor planta, den ser ut att vara jättesvår att gräva upp.  Då får jag vänta till våren.

Men hur frösår den sig om det inte kommer blommor?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Åsa S
2017-08-25 14:42
#15

Blommorna kommer år 2 så de kommer nästa år och sedan fröar den av sig

GardenTourist
2017-08-25 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Vad är det här för blomma . Det dyker upp så mycket nytt i trädgården . Har bara haft trädgård i två år. Mycket av det vet jag inte namnen på.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Codonopsis
2017-08-25 19:33
#17

Gräset på bilden är  Carex morrowii `Ice Dance´  ett gräs som grannar och bekanta gärna delar med sig av för det är väldigt spridningsvilligt. Bör helst planteras i kruka i jorden för att begränsa spridningen.

NatasjaHemby
2017-08-25 22:05
#18

#16 Narcisstobak. Ettåring som självsår sig flitigt.

SE*Simbelmynes

GardenTourist
2017-08-26 07:30
#19

# 17  tack! vet du om den är vintergrön?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-08-26 07:32
#20

#18 tack för namnet på denna fina blomma. Den kom som en överaskning. Höll på o rensa i rabatten och den här tänkte jag ''äsch jag får vänta o se'' så lät jag bladen växa. Det visade sig vara en fin blomma.

Kan kag flytta på den? bör jag göra det nu innan den blommat över?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Annons:
NatasjaHemby
2017-08-26 10:04
#21

#20 Jag har flyttat narcisstobak mitt i sommaren med gott resultat, men den är som sagt ettårig i vårt klimat och kommer ändå vissna ner om någon månad eller så (beroende på var du bor, den tål inte kyla).

Läste att de går att övervintra vid 8 grader, men med tanke på hur lätta de är att fröså så tror jag inte det är värt besväret att ta in den.

SE*Simbelmynes

GardenTourist
2017-09-02 09:17
#22

# 21 så det går inte att klippa ner oh flytta till hösten menar du.

då låter jag den vara kvar så får den frösätta sig där den är nu.

brukar det bli stora ruggar av det?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-02 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Vad växer här?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-02 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Den ljusgröna ? Vad kan det vara?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-02 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Dessa gula fina blommor vill jag också ha namnet på . Dem blommar så fint nu

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-02 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Dessa ska ha vita blommor , någon som vet vad de heter ? Antar att det är blommor och inget ogräs

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Åsa S
2017-09-02 20:19
#27

Det gulgröna är fröplantor av lönn

Annons:
Codonopsis
2017-09-03 07:54
#28

Den gulblommande växten är höstöga Coreopsis verticillata.

Växten på sista bilden är Galium odorata myskmadra. Om det är ett ogräs eller inte råder nog delade meningar om. Den sprider sig kraftigt och rötterna blir som en tät matta i jorden. Trasslar den in sig i andra växters rötter blir det svårt att få bort den utan att gräva upp allt.

GardenTourist
2017-09-03 17:51
#29

tack så mycket för svar.

#27 då blir det att den tas bort antar jag. Undrar var den kom från hmm. någon som vill ha ??

#28 googlade på höstöga, men vad fin den röda var då. Ingen som lyckas ha den och vill byta till sig mot annat kul?? 🤪

bilden på inlägg 23 är jag väldigt intresserad utav att veta. Den har jag nu grävt upp och lagt i kruka. det känns som en blomma och inget ogräs. Vill gärna veta dock innan jag planterar in den i rabatten 😊

If the whole world was blind, how many people would you impress?

beem
2017-09-03 17:59
#30

Kan 23 vara en Törel av något slag. Lite svårt att se på bilden hur bladen ser ut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

GardenTourist
2017-09-03 18:05
#31

#30 jag går ut och tar en ny bild.. så får vi se.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-03 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Här!! Dock har jag lagt den i kruka idag , så den är lite ledsen nu!

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-03 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hitta mer nytt , denna blommar nu . Blomma ogräs?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-03 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Det var fingerborgsblomma ni sa det här var? Tog en bild gör nån minut sen. /0 så här stor är den nu ! Vilken växtkraft . Blir det flera blommor på en planta ?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Annons:
GardenTourist
2017-09-03 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Är det här kungsljus? Den har liknande blad som föregående inlägg , fick av grannen . Hon visste inte heller .

If the whole world was blind, how many people would you impress?

NatasjaHemby
2017-09-03 20:35
#36

#32 är nog någon slags törel, som skrivits ovan. Jag rensar bort dem från min trädgård, men det är såklart upp till var och en vad man gillar 🙂

#33 är lobelia.

#35 kanske kan vara överblommat, slokande franskt kungsljus? Har aldrig sett annat än de vanliga gula, men de vita/franska verkar ha större blommor så det skulle eventuellt kunna stämma med dem på bilden.

SE*Simbelmynes

Bjornen
2017-09-04 08:59
#37

Halvgräset är en Carex och jag gissar på Carex  siderosticha. Carex är svåra att examinera utan blommor och frukt. Både Carex siderosticha och C. morrowii vill ha lite fuktigare jord. Brukar vara svåra att övervintra. Används och säljs i mixade höstfägring för odling i kruka. Vintergrön.

16 blomstertobak och inte narcisstobak

23 o 32 revormstörel som är vildväxande och ettårig. En annan ettårig art är rävtörel.

24 vanlig lönn

25 höstöga

26 myskmadra odlas som medicinalväxt och växer mer eller mindre ovanligt i lundmiljö. 

33 lobelia och troligen hänglobelia'

'35 vitblommande violkungsljus.

Om du vill fråga om flera växter bör du starta en ny tråd. Det är inte bra om trådarna blir för långa och texten blir så blandad och blir svårt att följa. Diskussionen kan fortsätta men inte med nya växter.

Codonopsis
2017-09-04 10:39
#38

Jag är nog tämligen säker på att gräset är Carex morrovii `Ice Dance´ som har en mera gulaktig ton i bladen än C. siderorosticha.  Dessutom vissnar C. siderosticha helt ner till vintern med det andra gräset är städsegrönt.  Bladen är också mycket strävare och hårdare på C. morrowii och bilden visar en ganska typisk bild på `Ice Dance´ som inte blivit nerklippt på våren.

Sindri
2017-09-04 23:59
#39

#7 av: GardenTourist
Om du menar bilden i inlägg 2 så är gurkört en ört. Blommorna är vackra, lockar till sig insekter och smakar bra. Fint att dekorera en sallad med, kan frysas in i isbitar och blir fint i drycker. Blomman och/eller fröna sägs lindra PMS. Ät så mycket blommor du kan, ryck sedan upp plantorna, de frösår sig väldigt.

Myskmadra gillar jag skarpt. Hos mig håller den kärsen stången ganska bra, och den är betydligt vackrare och mer diskret. Doftar vanilj och man kan torka den och lägga i påsar i linneskåpet. Brer den ut sig för mycket är den lätt att dra upp.

I Tyskland har man vårfester där man lägger myskmadra i vinbål.

GardenTourist
2017-09-05 11:46
#40

#36 av: NatasjaHemby  trodde inte Lobelia var flerårig? Då ska den sparas. går den att flytta nu? tänker mest på att jag inte råkar tro det är ett ogräs nästa år och rycker loss den..Växer lite dumt just nu.

#38 av: Codonopsis fick höra att den var vintergrön och spridvillig. Grannen rensar bort den som ogräs då o då.

#37 av: Bjornen vad tror du om bild 34?

ang starta ny tråd med biler är mest att jag vill ha alla på samma inlägg så jag kan skriva upp dem när jag får tid över. Det blir enklast för mig att hitta.

Men jag ska nog spara dem i ett album på datorn o skriva under med alla namn istället. så startar jag nya om jag hittar fler blommor.

Tack för alla namn. Tror jag fått med allt nu förutom bild 34. Var det en fingerborgblomma eller kungsljus?🌺

If the whole world was blind, how many people would you impress?

NatasjaHemby
2017-09-05 12:01
#41

#40 Det finns perenna sorter av lobelia, men den du har där är nog vanlig ettårig som frösått sig.

SE*Simbelmynes

Annons:
GardenTourist
2017-09-05 12:05
#42

#41 antagligen bör den inte flyttas då 😍😂

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Bjornen
2017-09-06 08:46
#43

Bild 34 är förstås en välväxt planta eller plantor av vanlig fingerborgsblomma (Digitalis purpurea). Den är tvåårig och blommar normalt andra året för att sedan dö. En sådan kraftig planta har nog förutsättningar att bilda sidorosetter som även kan blomma kommande år. Ska inte planteras om i detta skick, då riskerar du plantans liv.

Hänglobelia och kantlobelia är normalt ettåriga, men numera säljs även sticklingförökade. Många arter är fleråriga och en Lobelia växer vild i Sverige.

GardenTourist
2017-09-09 20:51
#44

#43 du kan nog ha rätt om att det är en digitalis purpurea. Jag satte frö för två år sen, men de tog sig aldrig. antagligen är det dessa då som tatt sig av någon anledning i år.

Jag lyfte upp bladen och där var tre-fyra ''skott/plantor'' eller hur man kallar det.

Jag tänkte jag provar flytta en längst ut och se om det går.  Vissnar den inte så har den klarat sig antar jag? 😊

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-13 07:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Är det här också digitalis? Växer lite konstigt vid ett hörn bland rosorna .

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-13 07:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46
Bjornen
2017-09-13 09:51
#47

Ja bägge är Digitalis purpurea.

GardenTourist
2017-09-13 13:31
#48

#47 , va kul, då flyttrar jag också denna till de andra digitalisarna. De andra har tagit sig jättebra nu. inga problem alls med att flytta dem. i o för sig blev det mycket kompostjord de hamnade i. De verkar trivas 😃

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Annons:
GardenTourist
2017-09-14 13:48
#49

Är det här någonslags blåklocka?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-14 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50
beem
2017-09-14 17:04
#51

Kan vara Knölklocka. I så fall varning för spridning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: