Annons:
Etikettrosor
Läst 1476 ggr
Djurälskaren#4
2017-08-04 13:29

stockrosor

någon som har testat att ta frön från stockrosor (alltså sådana stockrosor som man kan ha flera år) tar gärna emot tips om detta!

Annons:
NatasjaHemby
2017-08-04 14:36
#1

Det är väldigt enkelt att ta frön från stockrosor. Så fröna under sommaren så att de hinner bilda en planta under första året. De blommar sedan året därpå.

SE*Simbelmynes

Djurälskaren#4
2017-08-04 14:38
#2

#1 okej och vart förvara jag plantan under vintern?

NatasjaHemby
2017-08-04 14:41
#3

Aha, jag trodde du skulle så dem på friland. Ska du ha dem i kruka vet jag inte, men hoppas att någon annan kan svara.

SE*Simbelmynes

Åsa S
2017-08-04 16:34
#4

Det bästa är att ha plantan utomhus har du ingen trädgård kanske du kan få gräva ner krukorna under nån buske hos nån vän så kan de stå där annars måste du hitta nått som håller en temp på runt noll grader för plantan vissnar ner helt under vintern och måste få vila så det får inte vara så varmt att de börjar växa igen efter att de vissnat ner under hösten. Själv har jag bara sått stockrosor under våren och planterat ut sedan år 2 har de börjat blomma (det finns sorter som ibland kan överraska med nån blomma redan första året vid tidig sådd men det normala är att de blommar år 2)

Bjornen
2017-08-05 09:10
#5

Stockrosor bör sås rätt tidigt på våren så plantan blir ordentligt kraftig före vintern. Lämpligen i kruka inomhus för att planteras ut på friland. Borde kunna fungera även i stora krukor, men ska grävas ner under vintern. Vanliga stockrosor är tvååriga och blommar andra året och dör sedan. Det finns dock sorter som blommar redan första året, men måste då sås tidigt på våren (februari-mars) och även sorter som är fleråriga (av vanlig stockros ofta dubbelblommande). Andra arter är fleråriga. Det är viktigt att fleråriga arter/sorter får god tillväxt innan de blommar första gången, annars får de svårigheter att övervintra.

Upp till toppen
Annons: