Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1121 ggr
oh-la
2017-08-03 10:16

Ta fröer på tomat

Köpte fröer i vintras och satte från en fröpåse jag inte sett innan. Det var bara 12 från, men 100% groddbarhet och alla 12 plantor har gett mer tomat än jag någonsin fått på en planta innan. Det är som vindruvsklasar, med supergoda, fina tomater. Nu vet jag inte om jag kan få tag på samma påse igen nästa år, plus att jag inte sparat påsen och har ingen aning om märke, så jag tänkte ta fröer på de plantor jag har. Behöver ju ta ur en tomat och torka fröna, men hur gör jag bäst utan att fröna ruttnar? Bör jag ta från flera tomater för bästa groddbarhet eller räcket det med en?

Annons:
Carmarino
2017-08-03 10:18
#1

Här är lite tips:

http://www.alltomtradgard.se/topic/ta-fro-fran-tomat-153553/

http://www.odla.nu/inspiration/spara-fron-fran-dina-basta-tomater

Har inte själv testat, men det verkar inte vara alltför svårt. Lycka till! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Galenidjur
2017-08-03 10:22
#2

Jag har för mig att det bästa sättet att "spara" en favorittomatsort är att klippa sticklingar från sina gamla plantor och övervintra. Då blir de nya växterna exakta kloner av de gamla och det går snabbare att få tomater från dessa än om man helt börjar om med frön. Det är ju oavsett mer behändigt att klippa av en stickling och sticka i vatten så den får rötter än att hålla på och pilla ut frön och torka och greja. Jag har själv tagit massa sticklingar från mina tomatplantor som jag tänker övervintra i källaren. Man har dem i små krukor så de inte växer sig så stora och sen på våren sätter man dem i större krukor så de kan växa fritt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Carmarino
2017-08-03 10:53
#3

#2 Det har du nog rätt i. Har också för mig att det inte är säkert att man får samma sort om man tar fröer från tomaterna. Hittade denna länken där det står exakt hur man gör för att föröka med sticklingar - med bilder och allt. 🙂

https://farbrorgron.blogspot.se/2012/05/sticklingsforokning-av-tomater.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

oh-la
2017-08-03 10:55
#4

Åh, smart. Kanske ska testa båda sätten :) tomater är ju galet enkla att fröså, men sticklingar låter spännande. Bor i lägenhet och har dålig möjlighet att övervintra rätt, men tar man fröer också borde man ju vara ganska sade :)

tk1971
2017-08-04 07:49
#5

Sambon brukar odla en massa grönsaker, inklusive tomater av olika slag. Jag har för mig att han bara brukar ta fröna, lägga dem på lite hushållspapper och låta dem torka. Sen är det bara att paketera och så nästa år. Däremot kan jag inte säga hur stor groningsprocent det är på dem…

Åsa S
2017-08-04 08:36
#6

Det stämmer att man kanske inte får exakt samma sort ifall det är en hybrid men ofta får man faktiskt något som är extremt lika när det gäller tomat. Är tomaten man skördar fröerna från mycket väl mogen brukar groningsprocenten vara rätt hög då har fröerna hunnit bli fullmatade. När det gäller tomat brukar man ofta jäsa frösörjan i ett glas med lite vatten några dagar i ett fönster så att gelehöljet löses upp och fröerna kan silas av för det innehåller groningshämmande ämnen + vid jäsningen förstörs en del patogener som ex. svampsjukdomar.

Annons:
oh-la
2017-08-04 08:46
#7

#6, Åh! Hur gör du det? Kan du förklara lite mer detaljerat? :)

oh-la
2017-08-04 08:48
#8

#5, det behöver du inte redogöra för ;) köpta fröer brukar ha det angivet på påsen, men tar man egna fröer är det ju så gott som omöjligt att sia om.

Bjornen
2017-08-04 13:03
#9

Tomater är fleråriga växter och jag har brukat haft plantor omkring 3 år. Om de står i krukor är det lätt att ta in dem och ha dem i ett ljust fönster. Vintertid är det bra om temperaturen är lite lägre än rumstemperatur. Tomater kan man lätt ta sticklingar och tjuvarna brukar kunna ge tidigare skörd än moderplantan. Tomatplantor som stått för mörkt och blivit rangliga, klipp av dem och gör flera plantor. Varje planta måste ha minst ett bladpar kvar. Sticklingarna skärs bäst strax nedom ett bladpar. Sticklingarna bör tas tidigt på säsongen och vara ordentligt rotade till vintern. De skall stå ljust men gärna vid 10-12 grader, men inte under 5-7 grader. Bladmögel och potatispest kan lätt döda tomatplantorna och ska inte stå för nära potatisplantor. Även tobaksmosaik kan drabba tomater och rökning är en smittokälla. Frösådd av hybridfrön innebär de inte blir lik moderplantan. Tomatfrön blötläggs i vatten och sedan torkas de för att minska mängden groningshämmande ämnen.

Upp till toppen
Annons: