Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1709 ggr
Angeliina
2017-07-27 16:29

Dvärgsolros som skrympnar ihop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, köpte denna mini-solros från en förmånskedja, kanske den därför är ett sekunda/dåligt exemplar.

Min lilla solros har varit konstig sedan jag köpte den, redan efter en kort tid började toppblomman att sluta sina blad kring själva blomman så att den inte gick att se. Själva blomman var vacker gula spetsiga kronblad med vacker brun mitt precis så där som dom ska se ut. Växten/ solrosen gjorde / hade 3 stycken blommor på sidan av stammen och med dem hände det samma sak. Slog ut, rekord kort tid utblommad sedan slöt sig de gröna bladen om själva  blomman. Blomman är 30 centimeter hög. Tog bort de inbladade sidoblommorna, borde jag också ha tagit bort toppskottet för att själva plantan skulle ha kunnat återhämta sig och bli normal.

Min fråga lyder: ska den vara på det här sättet eller har den nån sjukdom?

Annons:
Åsa S
2017-07-27 16:33
#1

Ser helt normalt ut blommorna är utblommade och de håller på att bilda frön där i mitten håller kakan med alla solrosfröna på att bildas, du kan ta bort de gamla blommorna om du vill det är ju långt kvar på odlingssäsongen och ettåriga sommarblommor brukar sätta nya blomknoppar ifall man plockar bort vissna blommor regelbundet. Annars ser det ut som ett väldigt fint och friskt exemplar det ser man på den kraftiga platan och de fina bladen med den fina gröna färgen.

Angeliina
2017-07-27 16:59
#2

Ahaa, tyckte de var konstigt att växten blommade normalt en sååå kort tid. Brukar inte solrosor blomma länge? Är blommningsperioden för mini-solrosor kortare än för helt vanliga solrosor i allmänhet?

Maria
2017-07-27 16:59
#3

Jag tycker också att det ser helt normalt ut.

Jag har haft solrosor och vad jag minns så var själva blomningen inte så långlivad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
2017-07-31 11:42
#4

Minisolrosor brukar bilda rikligt med sidoknoppar som blommar senare. Kan ha bilvit misskött när det gäller vattningen och då mognar plantan fortare och kanske inte orkar bilda nya knoppar.

Upp till toppen
Annons: