Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1361 ggr
Djurälskaren#4
7/23/17, 12:05 AM

så lavendel?

Har någon testat att så lavendel? skriv gärna tips och erfarenheter om det isåfall :) jag hade tänkt att så mot en husvägg, sådär så de blir riktigt tjockt med lavendel så skriv tips om lavendel…vill ha alla tips jag kan få.

Annons:
Bjornen
7/23/17, 6:25 AM
#1

Så på hösten i plastkrukor som grävs ner.

ingbi
7/23/17, 9:55 AM
#2

Ett bra sätt att få lavendel är att sätta ner det man klipper ner av lavendeln på våren i krukor med jord. Låt det hela stå i växthus eller under plast och håll fuktigt, snar börjar det att grönska och du har nya lavendel plantor, 

men det krävs ju att man har en förut som man kan klippa ner.  När man sätter lavendelplantan kan man sätta den lite djupare än den står i krukan så slår det upp ännu fler skott.                          Lycka till.

Åsa S
7/23/17, 10:10 AM
#3

Japp du får lättare och snabbare upp många plantor ifall du sätter sticklingar istället för att så och en planta lavendel kostar ju ungefär lika mycket som en fröpåse.

Djurälskaren#4
7/23/17, 10:45 AM
#4

#1#2#3 okej tack så mycket för svaren, ska testa detta

Halvdansken
7/23/17, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi har en stor upphöjd lavendelrabatt, och den frösår sig i mängder där fröna faller nedanför (den vita delen, du kan se några frösådda planter om du tittar noga).  Underlaget där är en tjock markduk, med  lös sten ovanpå (2-3 cm stora), i full sol. Jag fattar inte hur nånting kan gro där, men lavendeln kan…

Så grus med sten i borde göra tricket….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kickboard
8/4/17, 9:36 AM
#6

Har sått på vårvintern inomhus och fått plantor som inte blommat första året. Övervintar dem i jordkällaren och nu har jag flera stora plantor som blommar. Ska testa med sticklingar också som ni tisade om.

Annons:
Upp till toppen
Annons: