Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5118 ggr
Angeliina
7/6/17, 12:27 PM

Klätterhortensia klippning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej 😊Undrar över om man får klippa ner klätterhortensian?

Det ligger nämligen till så att jag har tidigt på våren i slutet av April flyttat 2 av mina 3 klätterhortensior dock är de även nu placerade i samma rabatt. De alla 3 är inte unga plantor. I samband med att jag flyttade hortensiorna klippte jag dem grovt och klippte bort grova grenar eftersom jag tyckte att själva växterna hade blivit förvildade med långa grova grenar som slingrade sig. Problemet ansåg jag var att själva plantorna inte var täta nertills trots att de nog hade blad även vid markhöjd.

Nu har de 2 plantorna som blivit nerklippta gjort många blad nertills så att de är täta och de har även gjort blommor som slagit ut. MEN, jag kan tycka att de borde ha skjutit ut längre "kvistar", precis som de hade gjort förut. Är det så att nu när jag gått och klippt ner dem så blir inte mina 2 klätterhortensior mera långa växter som slingrar sig upp? Skickar med bilder på dem kan ni se 2 låga och den 3 som är orörd är lång( hög) och fin men nertills väldigt kal. Gjorde jag fel ner jag klippte ner dem? Bör tilläggas att jag har hela sommaren vattnat dem periodvis med hönsgödsel.

Annons:
Codonopsis
7/6/17, 5:20 PM
#1

Klätterhortensia tål bra att klippas ner, de tål det mesta. De blir gigantiska med tiden så om du planterat tre st. bredvid varandra kommer det att bli en djungel så du måste fortsätta att klippa.

Deras stammar bli grova med tiden, det kan inget ändra på. Du behöver inte gödsla etablerade plantor.

Bjornen
7/14/17, 9:49 AM
#2

Alla växter grenar ut sig vid beskärning och åtminstone i början blir inte tillväxten lika stark på grenarna.

Angeliina
7/27/17, 2:43 PM
#3

Ok, tack för svaren. Var orolig över att jag gott och tabbat till det.

Upp till toppen
Annons: