Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2288 ggr
Angeliina
7/6/17, 9:52 AM

Trädgårdsazaleans näring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej 😊igen på er alla.

Har skaffat mig en trädgårdsazalea en Knap-Hill NABUCCO, det är alltså första året som jag har busken inköpt i maj. Den har blommat färdigt med många blommor och bladen är gröna och fina.

Trots, detta funderar jag över om jag borde även ge nån sorts näring åt busken fastän den nyss har blivit planterad? Har inte gett nån näring överhuvudtaget åt busken så länge den varit hos  mig sedan Maj månad. Inköpt hos en trädgårdshandlare.

Annons:
Åsa S
7/6/17, 9:58 AM
#1

Nyplanterat brukar man inte behöva gödsla låt Azalean få rota sig väl först och sedan gödslar du nästa vår istället med gödning som passar surjordsväxter. Det enda du behöver göra i år är att se till så den har vatten ifall det blir varmt och torrt

Angeliina
7/6/17, 10:13 AM
#2

Åhhh, tack Åsa för ditt svar. Busken var dyr och därför vill jag ta extra väl hand om den.

Codonopsis
7/6/17, 5:26 PM
#3

Alla azaleor har bytt namn och ingår numera i Rhododendron släktet så det korrekta namnet på din vackra buske är Rhododendron `Nabucco´

Plantskolan du köpte den från informerade väl om att detta är en surjordsväxt som kräver en jord med lågt pH värde, alltså torvjord som är okalkad.

Bjornen
7/14/17, 9:46 AM
#4

Alla azaleor har alltid hört till Rhododendron och huvudsakligen våra utomhusarter hör till arten Rhododendron mollis.

Upp till toppen
Annons: