Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 3071 ggr
Sjuttan
6/3/17, 1:11 PM

Sjuka rosor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kan någon säga vad som är fel med mina Rosor? Det är fyra olika sorter. De växer i stora trälådor. Planterades förra året i riktig rosenjord. De blev tyvärr tidigt angripna av ohyra och jag fick ingen blomning. I år kommer inte normala blad utan märkliga små tofsar som kan ses på bilderna. Jag är nybörjare på Rosor, vad har jag gjort för fel? Mkt tacksam för ev förklaring.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sjuttan
6/3/17, 1:13 PM
#1

Ser att den ena bilden inte funkar här. Hoppas någon kan bedöma detta ändå.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Bjornen
6/4/17, 8:53 AM
#2

Frostskador eller någon insektsangrepp. Några blad ser ut att lida av magnesiumbrist (vitaaktig blad).

Sjuttan
6/4/17, 9:51 AM
#3

Aha! Då är det frosten! Varmt tack. Det ser ut som det kommer riktiga blad på vissa grenar. Åtminstone hälften av rosorna borde överleva då som det ser ut nu. Har kikat efter insektsangrepp, inte märkbart ännu i alla fall. Har i förebyggande syfte tillsatt Allium BioMax l-plus kapslar i jorden. Ska se om jag kan tillföra magnesium. Vilket är enklaste sättet? Mycket glad och taxam för hjälpen. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
6/27/17, 10:22 AM
#4

Kommer inte tillrätta med mina Rosor.

Efter frostskador  kom ett massivt angrepp av ohyra.   Har försökt med såpvatten,   men tycker att behandla med såpvatten  behöver  man "massera"  in  detta  kring bladfästena för att få effekt.   Det går ju inte här,   kommer inte åt p gr av taggarna.

Stjälkarna  är fortfarande gröna  men   det kommer inga nya skott.  Trots att jag klippt ner dem kraftigt.   Tänker att det finns inget annat att göra än att kassera plantorna o köpa nya.

I så fall,   hur kan jag få den befintliga jorden i lådorna  att bli fria från ohyra?    Den jord som finns där är riktig rosjord  och av stor mängd.    Har svårt att klara så stort jobb.

Finns det någon räddning?

Hoppas få råd och tips igen av den som vet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Codonopsis
6/27/17, 10:46 AM
#5

Nu är jag ingen rosexpert men en sak vet jag, att man brukar räkna ut Rosor alldeles för tidigt.

Om det var mina Rosor skulle jag klippa ner dem till 1 dm höga, sluta spruta med såpa.  Man tar död även på alla medhjälpare i trädgården såsom nyckelpigor och deras larver. Vi behöver rovdjuren som arbetar dygnet runt med att skapa balans i våra trädgårdar.

Något byte av jord behövs inte.

Så skulle jag i alla fall göra.

Sjuttan
6/27/17, 11:40 AM
#6

Ttack snälla du! Jo jag vet att man inte ska ge upp före midsommar. Har klippt ner dem ungefär som du säger. Får se om jag kan ha tålamod lite till. Fast det känns rätt hopplöst.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Bjornen
7/1/17, 1:28 PM
#7

Om en växt mår dålig får de angrepp av diverse ohyra. Att spruta bort lössen gör inte att rosen mår egentligen bättre. Varför har du dem i lådor. Rosor vill ha djup jord och frilandsplanterade i lerjord skulle de må mycket bättre. Planterad i låda kan göra att det blir för varmt åt rötterna (vid omkring 40 grader dör sugrötterna) och det blir mycket torrare. Vattna rikligt med kallt vatten, när det är som varmast så kyls rötterna av, men undvik kallvattnet på bladen.

Sjuttan
7/1/17, 8:36 PM
#8

. Jag hyr bostad i en tvåvåningsvilla med jättestor trädgård. Har fått en plätt att använda som egen trädgård på baksidan av huset. Där har jag rabatter med perenner, en avdelning med prydnaddsbuskar och Rhododendron. Får även plats med litet bord och stolar. Men, första året åt sorken upp rötterna på petennerna och på det mesta annat som växte i den stora trädgården. Läget är nu mkt bättre, har kämpat hårt i min trädgård, och den stora gräsmattan omkring klipps av två robotar. När man tidigare haft Rosor här tog sorken rötterna. Jag längtade efter att prova Rosor, men då på framsidan vid min ytterdörr. där det är mkt soligare och västerläge. Där jag inte möjlighet att gräva ner någon växt, ville dessutom inte de skulle bli sorkföda! Beställde två stora lådor och fyra Rosor. Satte två i varje. En hög bak och låg i framkant. Köpte dem från Horto Green via nätet. De har hela tiden varit kraftiga l, med gröna stjälkar. Förra året svårt angrepp av ohyra precis i början av säsongen. Fick ingen blomning. I år bkev det som ovan beskrivits. Men fortfarande kraftiga gröna stjälkar. Ingen nämnvärd bladutveckling och har nu tröttnat. Drog upp dem häromdagen och satt rvå nya. Dom satt rejält fastväxta i jorden med kraftiga rötter. Vattning är inte alls ngt problem. Lådorna är vitmålade så borde inte bli alltför varma. Som sagt nu är dom borta, ska bli spännande att se hur detta går. Tack för intresset.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Åsa S
7/3/17, 8:49 AM
#9

#3 man kan få magnesiumbrist när man odlar i torvbaserade jordar jag brukar tillsätta ca 1msk epsomsalt i 5 liter vatten ibland och vattna för att undvika det. Epsomsaltet brukar jag köpa på apotea.se men det brukar kunna köpas på ställen som säljer hudvårdsprodukter med

Sjuttan
7/3/17, 9:40 AM
#10

Tack för tipset.   Bra att veta ifall de nya rosorna börjar utveckla samma symtom.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: