Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 3071 ggr
Sjuttan
6/3/17, 1:11 PM

Sjuka rosor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kan någon säga vad som är fel med mina Rosor? Det är fyra olika sorter. De växer i stora trälådor. Planterades förra året i riktig rosenjord. De blev tyvärr tidigt angripna av ohyra och jag fick ingen blomning. I år kommer inte normala blad utan märkliga små tofsar som kan ses på bilderna. Jag är nybörjare på Rosor, vad har jag gjort för fel? Mkt tacksam för ev förklaring.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sjuttan
6/3/17, 1:13 PM
#1

Ser att den ena bilden inte funkar här. Hoppas någon kan bedöma detta ändå.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Bjornen
6/4/17, 8:53 AM
#2

Frostskador eller någon insektsangrepp. Några blad ser ut att lida av magnesiumbrist (vitaaktig blad).

Sjuttan
6/4/17, 9:51 AM
#3

Aha! Då är det frosten! Varmt tack. Det ser ut som det kommer riktiga blad på vissa grenar. Åtminstone hälften av rosorna borde överleva då som det ser ut nu. Har kikat efter insektsangrepp, inte märkbart ännu i alla fall. Har i förebyggande syfte tillsatt Allium BioMax l-plus kapslar i jorden. Ska se om jag kan tillföra magnesium. Vilket är enklaste sättet? Mycket glad och taxam för hjälpen. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
6/27/17, 10:22 AM
#4

Kommer inte tillrätta med mina Rosor.

Efter frostskador  kom ett massivt angrepp av ohyra.   Har försökt med såpvatten,   men tycker att behandla med såpvatten  behöver  man "massera"  in  detta  kring bladfästena för att få effekt.   Det går ju inte här,   kommer inte åt p gr av taggarna.

Stjälkarna  är fortfarande gröna  men   det kommer inga nya skott.  Trots att jag klippt ner dem kraftigt.   Tänker att det finns inget annat att göra än att kassera plantorna o köpa nya.