Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1412 ggr
Torreador
2017-06-02 12:39

Hjälp med växter

Hej på er

I februari flyttade vi till ett hus med en jättefin trädgård så nu försöker jag lära mig vad som är växter och vad som är ogräs, hur de ska skötas osv osv. Det är sååååå kul och jag kan inte låta bli att gå ut en sväng varje dag och gräva och dona. 

Men… det är inte helt lätt eftersom jag inte har en aning om vad det är som kommer upp i mina rabatter så det enda jag rensat bort är kvickrot, knölklocka och smörblomma för de vet jag hur de ser ut… haha.

Skulle ni kunna hjälpa mig med 5 växter som jag inte vet om jag ska ta bort?

Jag lyckas inte lägga in en film här men jag har en film på min sida som ni kan kolla på och det ligger svarsalternativ under som bara är att klicka i. Ni kan även skriva svaren här så klart. 

Jag har numrerat växterna 1-5 så det blir lättare att hålla ordning på vilken som är vilken. 

Vore supertacksam för hjälp!!

Här har ni sidan med filmen

http://bondmoran.nu/?p=16005

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
NatasjaHemby
2017-06-02 13:14
#1

Nr 1 har jag inget namn på, men ser dem själv som ett ogräs och rensar bort dem.

Nr 2 är våtarv och ses vanligtvis som ett ogräs. Inte speciellt dekorativ men går att äta om man nu känner för det.

Nr 4 är åkervinda och får förvisso fina blommor, men är otroligt invasiv och kväver gärna allt i sin väg om den får lov att ta över. Slit bort dem och så exempelvis blomman för dagen om du vill ha liknande blommor utan risk för att de tar över hela din trädgård.

SE*Simbelmynes

Torreador
2017-06-02 13:34
#2

Ok, tack så jättemycket! Då tar jag bort de tre :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Halvdansken
2017-06-02 15:14
#3

Ingen aning, men vilken trevlig video!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Torreador
2017-06-02 15:40
#4

Haha, tack :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Bjornen
2017-06-04 09:02
#5

Lite svårt att artbestämma växter med rörliga bilder. Sandtrav, en veronika och troligen åkerveronika, våtarv (vâtt-tôrva), åkervinda och  ett dån (pipsör)

Torreador
2017-06-04 12:54
#6

Hm, är det lättare med vanliga foton? I så fall tar jag det nästa gång istället :-) 

Dessa har jag dock fått svar på ifall de ska bort eller inte i alla fall. Jag behöll den lite större med de små vita blommorna för den är så fin. Men de andra fick ryka bort :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: