Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1716 ggr
tk1971
2017-05-20 15:41

Klematis

Jag har just planterat 4 klematis. Det är två "Pernille" och två "Jackmanii". De står mellan rosorna i den blivande bersån, och ska klättra mot armeringsjärn.

Ok, ni som vet - hur sköter jag bäst dessa växter? Ska de 4 stödpinnarna i ytterhörnen vara kvar, eller tar man bort dem? De klättrar ju på en pinne i mitten också.

Annons:
2Sirius
2017-05-20 16:08
#1

De klättrar ju på allt som kommer i dess väg, annars läger de sig som en matta på marken. Så om du inte stör dig på pinnarna, låt dem vara kvar. Man kan också tänka på att de drar sig mot Söder, så vill man att de ska klättra på/täcka något, så möjligt, plantera dem på den mörka, Norra sidan av det.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tk1971
2017-05-21 09:02
#2

#1: ok, tack för det!

beem
2017-05-21 11:18
#3

Visst är det så att man ska täcka roten på Klematis med tex en annan växt så den får skugga där.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Codonopsis
2017-05-21 12:05
#4

Nej, det är en ihärdig trädgårdsmyt att Clematis skall täckas vid roten för att få skugga.  Det enda man åstadkommer är ökad rotkonkurrens för plantan. Inte heller skall man sätta sand runt halsroten, det fyller ingen funktion alls.

tk1971
2017-05-22 07:37
#5

Och hur är det med att klippa ner plantorna? Dessa hör ju till beskärningsgrupp 3, och jag har läst att man bör klippa ner dem till ca 20 cm i samband med planteringen. Men nu har de ju kommit igång med att växa, så är det verkligen bra att klippa då…?

Codonopsis
2017-05-22 07:57
#6

Rådet att klippa ner Clematis i samband med plantering är för att växten skall ges möjlighet att satsa på rotsystemet i stället för blomning och en stor tillväxt ovan jord. 

Det kan du göra som du vill med,  C. `Jackmani´  är ju en lättodlad sort så den brukar aldrig ha problem med etableringen.

Annons:
Bjornen
2017-05-22 08:08
#7

Storblommiga klematis vill inte ha alltför varmt i rotklumpen och bör ha något som skuggar rötterna. Det har två funktioner först att säna temperaturen och dessutom förhindra dem att börja växa för tidigt så att de fryser.  Det an vara en sten eller någon storbladig växt som bör ha rötterna en bit från klematisplantann. Vissnesjua påklematis kan vara en besvärlig sjudom(ar) och med sand kring rothalsen minskas risken för angrepp. Storblommiga klematis kan klippas ner på våren för att stimulera tillväxten. I mina trakter är det inte behövligt eftersom de sällan överlever så högt upp på den gamla veden.

När det gäller vårblommande klematis bör de inte klippas alls, utom när de blir kala nertill och klipps då ner till marnivån direkt efter vårblomningen. Kan behövas göras en gång under 10-20 år.

Codonopsis
2017-05-22 12:09
#8

Det är svårt att ta död på trädgårdsmyter, speciellt i detta tidevarv när informationen sprids så snabbt.

Vi har två stora auktoriteter på Clematis här i Sverige, det är Magnus Johnson samt Finn Eldh som kallar sig Finn Klematis på nätet. Båda dessa kunniga personer ifrågasätter behovet av skugga på Clematis rötter.

Om den uråldriga myten om sand runt rothalsen skriver Finn Klematis såhär, jag tar mig friheten att kopiera hans inlägg;

Hej!

Jag kastade in en brandfackla och trodde att jag skulle få en debatt
angående sand runt rothalsen. Så blev inte fallet. Är det ingen som
anvander sand ? Eller vet Ni inte varför man skall använda sand ?
Nu skall jag tala om hur myten om sand runt rothalsen kom till.
På 1870-talet i England hade man fått stora problem med nedviss-
ning av Clematis. En teori var att nedvissningen berodde på att
sorgmyggan lade sina ägg vid rothalsen på Clematisen och att det
sen var larverna åstadkom skadorna genom att suga kraften ur växterna.
För att förhindra detta skulle man göra sterilt runt rothalsen. För att
få detta började man att lägga träkol eller sand runt rothalsen.
Nedvissningens orsak var olika svamp sjukdomar. Sorgmyggan är
frikänd men myten om sand lever kvar.
Om någon vill ställa frågor om Klematis så finns jag på.
Conventum Örebro. Din Trädgård. 28-30 Mars. Se program.
Min Sista Trädgårdsmässa.
Finn

Bjornen
2017-05-23 09:50
#9

Sanden eller grus kring rothalsen behövs inte för att det ska vara sterilt utan just för att det inte ska bli så fuktigt kring rothalsen (dränering) och därigenom blir miljön ogynnsammare för olika svampsjukdomar.  Sanden ( som normalt har lågt pH-värde) bör också kompletteras med kalk som förhöjer pH-värdet, vilket gör det ändå otrivsammare för svampsjukdomar. Dessutom är klematis överlag kalkälskare. Möjligen skulle bara kalk vara bättre kring rothalsen, om nu inte det bränner sönder de späda stjälkarna.  Jag har inte provat och bör prövas noggrant innan man använder bara kalken. En annan funktion har också sanden åtminstone i min uppfrysningsjord, då rötterna håller sig kvar i jorden bättre och riskerar inte att hamna delvis ovan mark på våren. Jag har förlorat många växter och även klematis som fryset upp och torkat bort.En enda solig vårdag kan vara tillräckligt att döda en planta som kommit upp för högt ovan jord. Ett lager med sand runt hela jordklumpen minskar denna risk avsevärt.Vill man inte använda sand är mycket noggran uppsikt och vattning kanske dagligen på våren.

I mitt klimat är skugga kring rötterna mycket viktigt, för att inte väcka plantorna för tidigt och gör att det de fryser. Kan hända att det inte är så viktigt i växtzon 1-2, men nog så viktigt i zon 6 hos mig.  Vårfrosten är storblommiga klematis största fiende

Upp till toppen
Annons: