Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1248 ggr
oh-la
5/9/17, 5:50 PM

Vad göra med första blommorna på tomatplantor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Odlar tomater här hemma i fönstret inför sommaren. Det är en lågväxande busktomat. Dom har verkligen växt ordentligt och är superfina, men nu har det börjat komma små blommor! Jag personligen tycker plantorna är lite små för att blomma, så jag måste fråga er, skulle ni nypa av dessa blommor och låta plantorna växa till sig lite till eller låta det vara? Plantorna är mellan 10-15 cm i dagsläget.

Annons:
Halvdansken
5/9/17, 6:03 PM
#1

Jag hade nypt dem nu. Det kommer nya blommor i flera månader.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oh-la
5/9/17, 6:57 PM
#2

#1, lite så jag tänker också. Till på köpet ska de ju planteras om en gång till, iofs bara till större kruka så inte lika "omtumlande" som första omplanteringen när de delades. Sedan ska dom ju väntas vid utelivet och det kan ju också vara lite omtumlande. Tänker att det måste vara bäst för dem att få spara lite på krafterna till dess och förhoppningsvis ge bättre skörd och vara starkare senare.

Bjornen
5/10/17, 6:51 AM
#3

Det är ju tomater av Totemtyp och deras storlek är lagom att blomma. Kommer att dröja åtminsone 1½-3 år till de blir i storlek som en vanlig tomatplanta.

oh-la
5/10/17, 9:24 AM
#4

#3, det kan inte bli för tufft för dem med härdning om dom samtidigt blommar? Tror nog inte att nästa omplanteringen, som blir sista, kommer ställa till det så mycket, jag planterar ner hela jordklumpen med kruka i nästa kärl så rötterna kommer vara opåverkade. Det är som sagt mest härdning efterson dom ska stå på uteplats och inte i växthus. Även om man härdar försiktig kan ju utetemperaturen växla snabbare och vara mer påfrestande än växthus.

alehajo
5/10/17, 6:39 PM
#5

Jag hade låtit dem vara

Upp till toppen
Annons: