Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter orkidéer

Orkidéer

2017-04-01 19:41 #0 av: Blue_Lugia

Jag har två brudorkideer varav den ena verkar blomma klart snart,
blommorna faller av.
Läste någonstans att man ska omplantera efter blomning, stämmer det?
Ska stänglarna klippas av eller sitta kvar?
Ska jag fortsätta vattna precis som vanligt eller låta den vila ett tag?
När vilas den annars i så fall?

Jag har bara haft orkidé någon månad så allt jag lär mig är helt nytt.

I try to make you hate me. But no matter what I do, you still think I'm your friend.
Anmäl
2017-04-01 20:26 #1 av: Åsa S

Så länge stänglarna är gröna så låter man dem vara ofta bildar de nya knoppar. Brukar inte plantera om mina de blommar snällt ändå

Anmäl
2017-04-01 20:30 #2 av: Lillyrod

Jag klipper av stängeln när de blommat klart. Det kan komma fler blommor på en gammal stängel men bara ett fåtal. Det är bättre att låta den vila ett tag.

Planterar om gör jag en gång ibland och inte i fas med att de blommat : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2017-04-01 20:35 #3 av: Aleya

Min orkidé har haft två omgångar blommor på sina nuvarande stänglar. Jag klipper dom bara då stängeln håller på att dö. Jag har aldrig planterat om min orkidé och den har det bara bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-04-01 20:37 #4 av: Åsa S

Min orkide blommade oavbrutet i 5år rätt mycket och på gamla stänglar med, nu vilar den men det är den värd efter att ha haft massor av blommor i 5år, fick den när jag fyllde 40

Anmäl
2017-04-01 20:39 #5 av: Blue_Lugia

Oj vad olika det är hur folk gör. :)
Blir nästan förvirrande såhär i början. Undrar om jag
ska låta den vara då?

I try to make you hate me. But no matter what I do, you still think I'm your friend.
Anmäl
2017-04-01 20:43 #6 av: tk1971

Jag har just idag planterat om mina 6 brudorkideer, i samma veva som jag planterade om alla mina andra 21 andra krukväxter. Jag brukar försöka göra det på våren. Men det är ett jädra jobb, och smutsigt blir det av all jord trots att man försöker att inte sprida den runt sig...

När mina orkidéer blommat klart plockar jag bort de skrumpna blommorna, men låter de gröna stänglarna vara kvar. Det blir ofta nya blommor på dem efter ett tag.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.