Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2959 ggr
Carvecomp
2017-03-07 18:24

Hur ofta ska min kaktus ha vatten?

Jag har en kaktus som bott hos oss i 2,5 månad nu och jag vet inte om jag vågar vattna den?

I min värld ska man aldrig vattna en kaktus men jag vet inte alls vad som är rätt. Har försökt söka på google men då har jag läst allt mellan flera ggr i mån till aldrig?

Hur ofta och hur mycket?

(Nu blev biden sne, men ni ser kanske vilken sort det är)

Tror den heter "Euphorbia Eritrea"

Annons:
Maria
2017-03-07 18:30
#1

Det är klart att även en kaktus behöver vatten men inte så mycket och inte så ofta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carrosh
2017-03-07 18:43
#2

Värt att tänka på är att många växter (däribland kaktusar) behöver mindre vatten på vintern än på sommaren. De hinner inte suga åt sig allt annars, och ett bra sätt är väl egentligen att känna på jorden. Kaktusars jord ska vara torr när man ska vattna, och de ska ha väldigt lite, speciellt så här års.

Min kaktus (en annan sort i för sig) har jag bara behövt vattna kanske 2-3 gånger på hela vintern.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-03-07 18:54
#3

Har en "high chaparall" (ser ut som den högra kaktusen på din bild) som är så stor att den når ända upp till taket, och den får ca en liter vatten ungefär en gång i månaden. Ibland blir det mer sällan än så eftersom jorden ibland känns fuktig även efter en månad.

På sommaren brukar den behöva vatten varje månad, men det händer inte så mycket om man skulle glömma den några veckor ytterligare. Det som kan hända är att de nya, små bladen vissnar och trillar av, men det kommer nya efter ett tag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carvecomp
2017-03-07 20:53
#4

Tack, den har fått lite vatten nu även om det tog emot. :) 

Kan man ställa ut den på sommaren, vet ni det?

Upp till toppen
Annons: