Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 3385 ggr
hobbyanton
2017-03-05 14:53

En aloe vera eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, fick dessa växterna för ett tag sedan men har inte kunnat lista ut vad det är för något?

Annons:
Aleya
2017-03-05 15:03
#1

Ser ut som aloevera men kan inte säga vilken sort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2017-03-05 15:40
#2

Som Aleya antyder så finns det inte någon specifik växt som heter Aloe vera. Vera betyder äkta och det betyder att det är en äkta Aloeplanta. I folkmun menar man ofta den som heter Aloe Barbadensis (Miller) och som odlas kommersiellt för att göra gelé. Men alla aloe-plantor som är aloe kan säljas som Aloe vera, och kan då vara en av hundratals varianter.

Jag har själv flera olika sorter och har använt gelé från dem alla och det funkar precis lika bra. Enligt vissa källor finns det flera aloe-sorter som är bättre än Barbadensis, men den har av någon anledning blivit synonym med "äkta".

Det på bilden ser ut som  aloe, men säker kan man inte vara bara på en sån liten bild. Har den tjocka blad med gelé så är det sannolikt en aloe. Om man skär av en bit av ett blad så läker bladet ihop själv i snittet.

När dina plantor blivit lite större kan du bild-googla på aloe och kanske identifiera dem ordentligt för att se vilken variant det är.

[Alek88]
2017-03-08 22:00
#3

Aloe vera är inget släkte utan en art av Aloe, Aloe vera är en Aloe vera och inget annat. Släktet heter Aloe och där finns flera arter och sorter.

Aloe barbadensis är exakt samma art som Aloe vera, Aloe barbadensis är ett gammalt inaktuellt namn.

Den på Bild är ingen Aloe utan en Agave och då arten Agave americana.

Sindri
2017-03-08 23:05
#4

Nej Aloe vera är inte en art av aloe.  I biologin finns inte Aloe vera. Aloe är ett stort släkte och alla äkta aloer är Aloe vera = Aloe Äkta.

Läs vad jag skriver i #2

F.ö.kan du ha rätt om att det är en agave. Bladen är lite misstänkt tunna.

[Alek88]
2017-03-08 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jo  Aloe vera är en art. Alla är inte äkta aloe, utan det är svenska namnet för arten Aloe vera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_aloe

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aloesl%C3%A4ktet

[Alek88]
2017-03-08 23:37
#6

Svenskt namn ; Äkta aloe

Vetenskapligt namn ; Aloe vera

Gammalt ej gällande namn ; Aloe barbadensis

Släkte ; Aloe

Familj ; Afodillväxter (Asphodelaceae)

Annons:
Sindri
2017-03-08 23:39
#7

Men guuuud vad krångligt. Överbevisad. Lägger mig! 😟 Har läst en enormt tjock gammal bok och där fanns inte vera med. Men hur kan man bara ändra Linnés namn?

Såååå. …den som kallas Aloe Barbadensis Miller är egentligen  en Aloe vera?
På bilder har Barbadensis prickiga blad, det har även min Barbadensis. Är det en Massawana då?

Strunt samma - jag har använt bladen från alla mina aloer och alla sorter har funkat lika bra, förutom den sorten med stam och våldsamma taggar på bladen. Har aldrig vågat mig på att skörda från den för att den försvarar sig så bra.

[Alek88]
2017-03-08 23:47
#8

Linne har aldrig gett namn åt Aloe vera ? utan det är Burm.f.

Aloe barbadensis är exakt samma som Aloe vera,, Miller skriver man inte med det är personen som gav Äkta aloe namnet. Samma som Burm.f. för Aloe vera.

Nästan alla aloe har prickar som ung,, det som skiljer är som vuxna Då är

Äkta aloe (Aloe vera) utan prickar och har grönblå/grå blad kan få en bred kort stam som äldre får få eller inga rotskott. Har ljusgula blommor.

Medicinsk aloe (Aloe massawana) har även som vuxen massor av vita prickar får mycket rotskott hela livet. Blir mindre än äkta och får aldrig synlig stam (men kan få tunn ranglig stam inomhus i dåligt ljus). Har röda eller mörk orangea blommor. Varför denna i Europa och USA  säljs istället som Äkta är för att den är lättare att prudcera snabbt i odlingar och därmed får man ut fler plantor för mer pengar. Och att den är mycket lättskött och hanterbar storlek och har bar egenskpar,, sedan ''luras'' man att säljs som äkta för att folk ska köpa.

Sindri
2017-03-09 08:30
#9

Det stod i en av dina textlänkar att den som Burm kallade Aloe vera tidigare hade fått ett annat namn av Linné.

Och att Miller senare kallade den Barbadensis eftersom han trodde det var en ny art.

Eller fick jag allt om bakfoten?

Undrar om det är Massawana jag också har, den har visserligen inte vita prickar, mer som ljusgröna avlånga strimmor, och visst har den en kort stam. Några blommor har jag aldrig sett till och det kan man nog inte förvänta sig, men jag är glad ändå, den har gjort mycket gott. 😃

[Alek88]
2017-03-09 12:32
#10

Nej alltså Aloe barabdensis var före , det är därför Aloe vera inte är med i gamla böcker. Linne gav namnet Aloe perfoliata var. vera och ''var på väg'' mot en nyanserat namn , sedan Burm.f som är det aktuella med Aloe vera. :)

Upp till toppen
Annons: