Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2266 ggr
Sjuttan
2017-03-03 11:20

Rådjur i trädgården!

Min lilla trädgård är ca 5x6 kvadrat. där har jag allt möjligt njutbart. Syren, Rododendron, Schersmin, Pärlbuske, klängros. Även många perenner, så som daglijor, iris, alunrot, Höstsilverax, med mycket mera. Har i höstas för första gången på många år, satt tulpaner o krokus och andra lökväxter. Har hägnat i hela härligheten med 110 cm högt stängsel för att klara mitt lilla paradis för rådjur. Till min fasa upptäckte jag häromdagen att rådjur ändå varit inne på natten. De hade knipsat av de veka grenarna på mina buskar bl a. Jag gick till skogen och hämtade ris! Stack ner kvistar av ris i stängselnätet runt om så det blev ca 30-40 cm högre. Till sist trädde jag vita snören i kvistarna för det skulle se motbjudande ut för rådjuren. Nu börjar tulpanknopparna sticka upp och vill verkligen inte få dem uppätna! Men såg nu i morse att något rådjur varit inne lik förbenat! Har inte sett än hur mycket skador det blivit inatt. Måste nu alltså ut i ösregnet idag och bättra på mitt stängsel. Planerar att hitta långa raka skott av sälg i dikena, sticka ner tätt med sådana i stängslet också. Och mera snören överst om jag når upp. Håll alla tummar för att jag lyckas hålla odjuren ute! Jag har tidigare lyckats med sorkarna så hoppas innerligt att jag ska lyckas även med detta! Har någon andra råd och tips så tar jag taxamt emot. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Tant Grön
2017-03-04 12:04
#1

Jag bodde förut i ett hus i skogen där det var mycket rådjur. Dom gick in på grannarnas tomter men inte på vår. Vi hade satt upp ett vindspel som pinglade vid minsta vindpust. Man såg när det var snö att inget rådjur varit på tomten.

Innan vi satte upp det så förstörde dom mycket. Jag sprayade med hårspray och det fungerade mycket bra, men man fick ju hålla på att spraya någon gång i veckan. Glömde man så var dom där igen.

Parfym går också bra, eller vitpeppar. Detta skadar inte växterna.

Provade med att knyta CD skivor i ett snöre och sätta upp i buskarna, men det hjälpte ingenting.

Staket som håller ute rådjur måste vara minst 2 meter höga.

Snälla, berätta hur du gjorde med sorkarna.

Sjuttan
2017-03-04 13:58
#2

Tack för tipsen! Vindspel ska jag försöka få tag på.. Har även tänkt på att få tag på kasserat hönsnät och bara lägga på marken innanför mitt stängsel. Det vill dom inte gå på. Jo det är sant att det krävs två meters höjd, men när utrymmet dom ska hoppa in i är lite snålt så är dom inte angelägna. Ja sorkarna ja. Den trädgård jag har nu har jag bara haft rvå år. Runt omkring här fanns det stora mängder sork. Sorkhögarna låg jättetätt i hela den stora trädgård som finns omkring min hörna. Det första problemet jag hade här i min nya trädgård var sandjorden. Rena rödsanden här o där. Hur mycket matjord jag än köpte hem och lade i så bara den försvann! Likaså vattning. Det bara försvann! Jag hade två bågformade rabatter som låg mitt emot varann som parentestecken. Den ena rabatten var värst med mest sand i jorden. Lurade ut att i st för jord skulle jag nog blanda ner lera en bit ner i jorden. Det var dyrt o svårt att få tag på, fick köra långt till en trädgårdsmarknad som hade dammutrustning. Men tyckte det funkade. Slogs av att lerkornen jag köpte i små säckar, liknade väldigt mycket vanlig kattsand som jag hade till katterna. Så började spara använd kattsand och grävde ner en del sådan också. Höll på med detta till framåt hösten och det verkade inte störa att det var kemikalier i kattsanden. Då hade jag enbart preparerat den ena rabatten. Nästa vår när jag började jordbruket upptäckte jag att i rabatt nr två var rötterna på mina perenner uppätna! Mängder av sorkgångar fanns under hela rabatten. Grävde upp de perenner som gick att rädda och planterade dem i stora plastkrukor. Köpte även massa billiga plasthinkar på Dollarstore som gjordes hål i bottnen på (o använde som krukor) rejäla o många hål. Grävde ner perennerna igen och fyllde alla gångar med använd kattsand. Sorkarna flydde och det verkar inte ens finnas sorkgångar intill rabbatterna i gräsmattan längre. Perennerna sitter kvar i sina krukor och jag vill nog inte utmana ödet med att ta bort dem. Får vara noga när jag vattnar så att det kommer ordentligt med vatten även i krukorna. Har sedan även krukat en del i rabatt nr ett. Ex daglijor o flox, men iris har verkat klara sig ändå. När kattsanden blir våt blir den hemskt äcklig. Den fastnar som lim på allting och man får passa sig då man inte får det på händerna. Så här långt har detta fungerat för mig. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tant Grön
2017-03-04 14:44
#3

Så bra att du blev av med sorkarna. Jag har en massa vattensork i kolonilotten och där odlar jag mest grönsaker, så kattsand med kemikalier går inte där. Sen kan katterna ha parasiter, så det går inte om man odlar för att äta. Förresten har jag inte ens en katt. 🐱
Katter tar ju sork, även dom jättestora vattensorkarna, så sorken gillar nog inte lukten av katt.

Caeli
2017-03-04 20:58
#4

Har också använt peppar och andra starka kryddor mot rådjuren. Fungerade ett tag men måste ju upprepas med jämna mellanrum. Ett annat tips är hönsgödsel i pelletsform. Strödde ut för att gödsla rabatterna och märkte till min förvåning att rådjursangreppen upphörde. Har senare läst om andra som upplevt detsamma.

När det gäller sorkar använder vi oss av sorkskrämmor. De ger ifrån sig ljud och vibrationer i marken som sorkarna inte gillar. Fungerar bra här men de måste stå stadigt i jorden. Drivs med batteri.

Sjuttan
2017-03-05 09:53
#5

Jo jag har också lyckats "mota rådjur" med att strö ut olika medel som luktar starkt, ex blodmjöl. Men eftersom dessa funkar bara en kort tid så blir det lätt att plötsligt så är alla tulpanknoppar eller rosenknoppar borta! För att inte tala om de första penseerna som man planterat i kruka eller blomlåda utanför ytterdörren. 😣 Någon hade visst stuckit ner många grillpinnar med spetsen upp, omkring sina lökväxter. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Ulvarsdotter]
2017-03-07 18:51
#6

Rå-väck har jag träffat många som rekommenderat :)

Annons:
Sjuttan
2017-03-07 22:40
#7

Det har jag aldrig provat. Inte heller tussar med blodmjöl l amoniak som också rekommenderas. Ska nu försöka skaffa kasserat hönsnät och lägga på marken innanför stängslet. Vet att det vill dom inte trampa på. Tack för tipsen jag fått. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2017-03-30 10:47
#8

Har fått tag på hönsnät som jag brett ut på marken innanför min inhägnad, så nu har rådjuren hållit sig utanför. När det börjar bli läge för mig att vistas där, ska ju nätet bort men då bör det finnas tillräckligt för rådjuren att äta på andra ställen. Hoppas snart kunna dra igång vårens jordbruk, Vi är ju snart inne i april. Längtan är stor! Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: