Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 3088 ggr
beem
3/2/17, 7:17 PM

Kristi Törnekrona blommar inte

Jag fick en Kristin Törnekrona för ca 2 år sedan. Den blommade då rikligt men efter det har jag haft 1 blomma…… en liten gul blomma. 

Den står i västerfönster. Planterar om den i februari - mars varje år.Vattningen är väl ganska normal - aldrig för blöt och aldrig helt torr.

Enl. vad jag läst är det inte växt som blommar utan uppehåll - men alltså inte hos mig.

Har ni några tips hur jag ska få den att blomma.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Alek88]
3/8/17, 11:51 PM
#1

Prova ställ den lite svalare och ge den lite torkperiod på vintern,, svalka och torka ger blommor till våren-sommaren när du ökar vattning och näring lite mer :)

beem
3/9/17, 10:03 AM
#2

Då ska jag testa det nästa vinter.    Ska prova nu att flytta den från västerfönster och ställa lite svalare kanske det hinner inverka den korta tiden fram till sommaren.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
10/29/17, 6:33 PM
#3

Hur gick det fick du igång blomningen på plantan?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
10/29/17, 7:48 PM
#4

Det har gått jättebra.

Jag hade ingen möjlighet att ställa den svalare. Det blev alltså vanlig rumstemp. och västerfönster. Jag var mer noga med vattning och torka mellan vattningarna vilket gav resultat. Den var översållad med blommor  hela sommaren.  

Jag tror att jag förut vattnat för lite under vintern vilket kanske gjort att den fick för lite kraft till blomning.  Den lilla vattning jag hade skulle nog passat bättre om den stått svalt under vintern.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
10/29/17, 8:12 PM
#5

Det är så roligt när det vänder och man kommer underfund med växtens fas så att man varken över eller undervattnar.

Ovanligt med en gul blomma jag har bara haft röda men ser att det finns även en vit variant.

De är ju inte speciella mest taggiga när de inte blommar men oh så kul det är när man börjar se dom slå ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: