Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1193 ggr
Anadora
2/18/17, 12:43 PM

Växelbruk på liten yta

Hejsan! Är nu i full gång med att skissa ut VAR alla våra plantor ska få bo i sommar. Vi bor i ett lägenhetshus (hyres) och har en lite trädgård som ska rymma ett stort odlingsintresse, barnens lek och dessutom har en stor terrass som tar plats. Jorden är ganska dålig och att gräva upp trädgårdsland känns väl ambitiöst då all jord behöver bytas. Så kommer, precis som förra året, odla i drivbänkar, pallkragar och egensnickrade planteringslådor. Till min stora fundering. Odlar helt ekologiskt och tänkte nu applicera växelbruk i mina lådor för att maximera jordens näringsvärde samt undvika skadedjur. Men tycker det är svårt att läsa mig till en bra ordningsföljd. Undrar främst om man kan odla potatis där det tidigare växt morötter eller sallad? Har haft mycket jordgubbar/smultron? Vad passar att odla där? Vad kan jag plantera där tomat, gurka och zucchini växt? Ska odla potatis, rödlök, gullök, vitlök, grönkål, zucchini, gurka, tomat, sallad, ruccola, spenat, örter, jordgubbar och smultron. Tack på förhand!

Annons:
Upp till toppen
Annons: