Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Porslinsblomman

2017-02-13 07:38 #0 av: Seffan

Hur ska jag på min porslinsblomma att blomma
Har provat nästan allt
Solveig

Anmäl
2017-02-13 08:19 #1 av: Åsa S

Beror på vad det är för porslinsblomma det finns många olika och det är olika saker som styr blomningen. Är det en gammeldags porslinsblomma som Hoya carnosa så brukar inte den blomma förren den fått stå ostört i en kruka i några år så den fyllt krukan med rötter och den kan gärna ha det lite magrare + vattnas ganska sällan. Hoya linearis vill ha lite mer vatten + behöver inte ha lika trångt och magert i krukan och där är det ofta längden på dagen som styr när det är dags att blomma. Finns säkert flera sorter som har lite egna önskemål

Anmäl
2017-02-13 09:20 #2 av: Maria

Min gamla porslinsblommor blommar i perioder.

De tog dessutom några år på sig att blomma överhuvudtaget.

Jag har en som nog är 10 år och som fortfarande inte har blommat.

Jag har bara planterat om mina ett fåtal gånger och så ger jag dem vatten kanske var 14:e dag. De har i alla fall vant sig vid detta verkar det som.

/Maria

Anmäl
2017-02-13 22:03 #3 av: Niklas

När jag såg den här diskussionen kom jag på att vi har en hel sajt om porslinsblommor.

http://hoya.ifokus.se/

:-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Värd för iPad for Work, Mobile Photography & How to....

Anmäl
2017-02-17 01:59 #4 av: VoxBauers

#3 Wow! Glad

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2017-02-17 07:10 #5 av: Niklas

:-)

Anmäl
2017-02-19 00:43 #6 av: VoxBauers

#5 Synd bara att den verkar vara ganska insomnad...

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2017-02-20 11:41 #7 av: Niklas

Ja. Men det finns en del bra information där.

Anmäl
2017-02-21 10:38 #8 av: VoxBauers

#7 Jo, men det vore kul om den varit aktiv!

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2017-02-21 11:21 #9 av: Niklas

Absolut.

Anmäl
2017-02-22 15:54 #10 av: SonjaG

Maria #2

Vilken hoya är det som inte blommat på 10 år? Det måste vara rekord. En sån vill !man inte skaffa

Anmäl
2017-02-22 15:57 #11 av: Maria

Jag vet inte vad det är för sort. Det är ett skott jag tagit som fått väldigt lite kärlek många år i en kruka. Den har börjat slingra sig uppåt så jag ger mig inteSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-02-22 16:12 #12 av: SonjaG

Bild kanske?

Anmäl
2017-02-22 16:14 #13 av: Maria

Det är den vänstra

/Maria

Anmäl
2017-02-22 16:24 #14 av: SonjaG

Lite svårt att se, kanske för mörkt. Men det nedersta bladet ser ut som en Publicalyx. Jag kan ha fel. Men dom är rätt svårblommade. 

Jag hade en sån i flera år, blommade aldrig så jag sålde den.

Anmäl
2017-02-22 16:49 #15 av: Maria

Ja bladen är ganska stora och jag har som sagt försummat den i flera år men den får bo kvarSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-02-22 16:53 #16 av: SonjaG

Om du söker på det namnet så kanske du känner igen den och kan vara säker på vad du har. Den ser ju fin ut och pubicalyx får jättevackra blommor.  Lycka till.

Anmäl
2017-02-22 16:56 #17 av: Maria

#16 Ja, det kan mycket väl vara den  men svårt att se då den aldrig har blommat men som sagt så är bladen mycket större än mina andra hoyas.

TackGlad

/Maria

Anmäl
2017-02-22 17:03 #18 av: SonjaG

Jaså du har andra? Det låter spännande. Jag har oxå några stycken. 

Anmäl
2017-02-22 17:09 #19 av: Maria

#18 Jag har egentligen inget större intresse av arten så sådan men jag har fyra totalt och de är alla gamla och har fått stå ut med en del som torka och olika flyttar i olika hem. 

De tre andra blommar regelbundet och de doftar så gott.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.