Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3487 ggr
beem
2017-02-12 22:57

Ta sticklingar av Crassula

Jag har tänkt ta sticklingar från min Crassula Ovata..

Går det bra att bara bryta av en hel gren ? (Jag har testat  att ta bara ett blad och sätta i såjord  men det lyckas inte.)

Sätter jag den i vatten eller i såjord - vilket är bäst ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Maleficum
2017-02-14 10:04
#1

För mig har jag oftast fått små plantor av blad den tappat själv. Annars brukar det inte vara svårt att klippa av en gren och antingen plantera direkt eller sätta i lite vatten först (dock ska de väl ligga och torka i snittytan lite innan man planterar eller sätter i vatten). Har aldrig tidigare haft problem att bara sätta i vanlig jord men numera har jag börjat blanda i lite bränd lera i jorden och de verkar de gilla. Enklast är väl att sätta i jord direkt också, vad som är bäst vet jag inte (var ett tag sen jag använde mig av vatten).

Har dock plattbladig variant men det borde väl inte göra någon större skillnad.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2017-02-14 10:07
#2

Kan tillägga också att sommartid så bor mina utomhus (bäst i lerkruka som man gräver ner i jord) och då växer de så de knakar och blir superfina! (Och brukar då fått lite nya småplantor där blad trillat av och hamnat i jorden).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

beem
2017-02-14 21:13
#3

OK då vet jag lite mer.  Jag tror jag testar med vatten - det brukar lyckas bättre då jag gör det med andra plantor men jag var lite osäker ang Crassula som är fetbladig och stå i vatten - men jag testar.

Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2017-02-15 10:47
#4

Hur gör du då du ställer ut  dina utomhus. Jag förstår att man inte bara kan ställa  ut dom i stekande sol på en gång för då blir det väl brännskador.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maleficum
2017-02-15 11:00
#5

Jag gräver ner några i rabatten och några står direkt i kruka på min framsida (är morgonsol där). Är rätt skyddat läge med staket i vägen också men visst får några ibland lite solskador på bladen (främst de som sår i blomlådan framför fönstret för där är det inget staket som ger lite skugga). Gör det mycket enklare för husvakten att sköta också när jag är bortrest (har ju en del akvarium som ska skötas också så känns snällare att ge så lite skötsel som möjligt i övrigt). Ställer ut dem kanske i juni nån gång sen får de stå där ute till september/oktober lite beroende på väder. Sen har jag en del av dem i mitt svala extrarum (försöker stimulera dem till blomning men vet inte om de är tillräckligt gamla för att vilja blomma) de andra står i mitt vardagsrums fönster.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

beem
2017-02-15 14:31
#6

Tack då ska jag testa i sommar att ställa ut dom.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Unkraut
2017-02-15 18:10
#7

Crassula.

Kapa av en 'gren'. Låt den ligga på fönsterbänk i solen i en vecka (7 dagar).  Sedan plantera den i jord UTAN VATTEN i en vecka till. Då kan du vattna den därefter som vanlig. Lätt som plätt.  🙂

Maleficum
2017-02-15 19:48
#8

#7 Sådär "krångligt" har jag aldrig gjort med mina men har ändå lyckats bra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sarah
2017-03-01 08:38
#9

Enklast tycker jag är att bryta ett blad (var noga med att inte skada bladet) och lägga det på ett papper eller ovanpå jord. Sen låter man det vara. Efter några veckor kommer det små rötter på bladet. Då brukar jag lägga det ovanpå jord och spraya med vatten då och då. 

Att ta sticklingar funkar också bra, då gör jag som #7.

beem
2017-03-01 10:27
#10

#9 Den del där roten växer ut behöver alltså inte ha kontakt med jord .


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Sarah
2017-03-01 10:37
#11

Inte direkt, det växer ut små plantor som tar näring av bladet i början.

beem
2017-03-01 15:37
#12

#11 Då måste jag testa det också. Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: