Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Lökar och knölväxter

Vårtecken redan !!!

2017-02-03 17:51 #0 av: Aloe.Vera

Såg idag tydliga vårtecken här i trädgården , primulan med gul blomma , en en annan med vit som är på väg,

Men lökväxter också !!
Vilka är de här , scilla? Crokus? Eller snödroppar ? Vad kommer först ??

Anmäl
2017-02-03 17:52 #1 av: Aloe.Vera

En till bland ogräset ??

Anmäl
2017-02-03 17:52 #2 av: Aloe.Vera

Primula , viva ?? Vad heter dem egentligen ?

Anmäl
2017-02-03 18:34 #3 av: Farwuq

Jag vet inte mycket om trädgårdsväxter, men vintergäck och snödroppe blommar sedan åtminstone den 23:e här hos mig.
En massa andra lökväxter börjar bli synliga och magnolian har stora och fina knoppar.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-02-04 08:25 #4 av: Aloe.Vera

Jag vet att vintergäck är bland de tidigaste, har jag för mig Funderar, men har inga själv , främst verkar jag se att jordvivan börjar få sina blommor.

Den gula verkar upp först. Har dem i flera färger, så jag är glad att dem nu kommer så tidigt. Den vita jordvivan har också fått en pytteblomma nu.

Men den bilden jag la ut en bild på med en liten vit blomma,(bild 2 ) kan det vara snödroppar, eller hur ser dem ut, har aldrig tänkt på hur dem ser i det stadiet.

Men bladen ser ut som crocusens.

Anmäl
2017-02-04 09:10 #5 av: Farwuq

Det enda jag vet om snödroppar är att de är enhjärtbladiga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparrisordningen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6droppe
Själv brukar jag bara se dem när de väl blommar, så förstadiet har jag bara vaga aningar om; det är först när det blir riktig vår som jag kommer ofta till kolonin.

Scilla brukar väl komma med gulsippor och vitsippor?

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-02-04 11:56 #6 av: beem

Så härliga vårtecken.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-02-05 22:07 #7 av: Maleficum

#0 Såna där gröna toppar har jag haft ända sen december :P Dem har vuxit lite mer nu och tyckt mig se nån snödroppe vill titta fram (annars har jag främst narcisser där). Men tror mycket beror på att min rabatt på framsidan av huset ligger så skyddat till (ligger i vinkel med husvägg på två sidor och staket på den tredje sidan med morgonsol).

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2017-02-06 07:21 #8 av: Maria

Denna bilden på små Vintergäck tog jag i lördags hemma i Göteborg

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.