Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8726 ggr
Aquila-e
2017-01-31 19:19

Aloe vera plantar som dör

Hej har haft 2 krukor med Aloe vera de senaste månaderna. En köpte jag på blomsterbutik, ganska liten med ca 12cm långa blad. Jag var noga med att inte vattna för mycket osv men efter några månader började bladen typ tappa fäste från blomjorden och falla av!

Sedan skaffade jag en större Aloe vera planta från ikea med ca 20-30 cm långa blad. Den höll också bara några månader! Bladen tappar fäste och faller av. Bladen är i bra skick, inte vissna eller mjuka, utan fasta och spänstiga. Kan det vara så att det är jorden som minskar i takt med vattning? Det är ju ganska sandig jord och det rinner ut en del när man vattnar?

Ska man lägga på mer jord?  Fast jag testade fylla på med mer succulent jord i den första plantan för att hålla bladen stadiga men de hjälpte ej :(

Annons:
Sindri
2017-01-31 19:35
#1

Konstigt - en aloe är det svårt att ta kål på! Kan du ta en bild och lägga upp?
Annars tippar jag på att de i alla fall fått för mycket vatten. Låt plantorna torka ut ett tag. Jag kan utan vidare låta mina vara utan vatten över en vecka. Bladen går då ihop och blir tunna, men så fort man vattnar sväller de igen.

Om inte jordnivån ligger under plantans fäste så behövs inte mer. Jag fyller på lite kanske vartannat år.

Du har inte låtit dem stå kallt? Öppnat fönster när det är minusgrader? För det tål de inte - de kommer från Afrika.

Aquila-e
2017-01-31 21:04
#2

Ok ska ta bild imorgon o lägga upp :) 

Ja aloe som är så härdig! Jag har även nyligen skaffat en sicksack buske och nu är jag så orolig, om jag inte kunde klara av en aloe så hur ska jag kunna sköta om en sicksack buske som är mycket känsligare :(

Nu har jag rensat bort de värsta bladen, finns nu ca 10 små blad (plantor eller vad de kallas). Dem är små och färska alltså tror jag att de kan överleva.

Ska beskriva lite mer, de största bladet som jag rensade bort nu hade en sorts rosett i basen, den rosetten hade ruttnat. Jag antar jag vattnat så vatten kommit in i rosetten och den då ruttnat.

Vad jag märkt så har typ inga av plantorna rötter! Ingen fäste så dem kan hålla sig i jorden utan dem faller ur!  Och jorden är ju porös och sandig så inget stöd får plantorna alls.

Nej jag har inte vattnat för mycket eller för lite heller vad jag tror i alla fall, jag  vattnade ca var 2-3 vecka ibland 1 gr i månaden. Bladen höll sig alltid spänstiga och feta och bladen mår fortfarande bra, det är fästena som verkar vara knas på.. Men jag måste vattnat på "fel" sätt på något sätt. 

Krukan står i mitt sovrum långt in i rummet så den hamnar inte i drag. Jag vädrar rummet några gr om dagen men inte så att det blir jätte kallt, har 2 undulater som bor i mitt sovrum också så jag är noga med att det vädras men att det ej är för kallt eller varmt och torrt. Hoppas jag kan rädda de lilla som är kvar :(

Aquila-e
2017-02-01 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så hör är en bild

Aquila-e
2017-02-01 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Är här en närbild. Dessa är de enda som är kvar. Hoppas dem slår rot ordentligt! Dem hade inga rötter!

Aquila-e
2017-02-01 11:19
#5

Dem ramlar dock omkull så fort jorden tirkat lite (är nyvattnat här) och får inget stöd av de porösa jorden :/

Sindri
2017-02-01 14:59
#6

Men om de inte har rötter så ta upp dem och sätt i vatten. Om det itne finns någon stam under jorden, så sätt den inte så djupt i vatten. Väldigt märkligt att sälja plantor som inte rotat sig!

Aloe har lätt att slå rot, du får snart massor med rötter. Dessutom så står den länge i glaset om du inte har tid att plantera den. Jag har dröjt över ett år en gång. Aloe är den tåligaste och mest förlåtande växt som finns.

Det ser ut som en Barbadensis.

Annons:
VildaVittra
2017-02-01 17:57
#7

Kan krukorna ha stått i drag? Tänker om rötterna fått en köldchock och dött.

#6 Aloe vera heter fortfarande Aloe vera på latin, barbadensis är fortfarande bara en synonym på lekmansspråk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aquila-e
2017-02-01 18:33
#8

#6   Menar du att jag ska sätta plantorna direkt i vattenglas med vatten? Alltså att den har kontakt med vatten hela tiden?  

Ja en gång tappade jag en succulent och den slogs i bitar, dock så lärde jag mig att man kan lägga dem plant ovanpå jord och spruta vatten då och då, så får dem snart rötter. Gjorde det med succulenten och några aloe blad, och ja dem fick alla pytte rötter. Men sen så dog alla under processen innan jag hann plantera om :(  Jag är då inte så bra med växter :p

Aquila-e
2017-02-01 18:40
#9

#9

Drag har dem aldrig stått i då jag även har fåglar i samma rum och är noga med att det ej drar i rummet, och med drag menar jag att tex öppna sovrumsdörren med fönstret öppen samtidigt med flera andra fönster i rummen mittemot så det blir drag.  Så jag vädrar medan dörren är stängd kort o gott och inte så att det blir så iskallt.

Aloen står längre in i rummet på ett skrivbord så den har ej stått på fönster bräda heller där det kan dra svagt.  Men kan det då vara så att även några min vädring med kalluft kan ge den köldchock?  Själva plantorna mår ju bra, verkar som att de plantor jag har knappt haft några rötter alls redan vid inköp:/

Sindri
2017-02-01 18:43
#10

Jag har tagit massor med sticklingar från mina aloeer och satt dem i vatten. Kommer alltid rötter.

Aquila-e
2017-02-01 19:14
#11

#10  AH  låter lovande! Ska genast sköta dem som sticklingar :)

Sjuttan
2017-02-15 10:23
#12

När jag planterar sticklingar som vill välta omkull innan dom fått rötter, så brukar jag staga upp dom med grillpinnar. Man kan ta hur många som helst och även knyta snören eller trådar omkring för ytterligare stöd. Man tar enkelt bort pinnarna när sticklingarna har rotat dig. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

leemland
2017-02-16 19:15
#13

Den kan inte vara så enkelt som att dom övervattnas? (har ej läst alla kommentarer) Eller kanske fel jord? 

Har själv Aloe vera. På vintern ska den bara ha vatten ungefär varannan månad och då gärna med gödning. Under våren och sommaren, beroende på hur varmt det är, ska dom ha vatten varannan var tredje vecka. Och gödning ungefär 1 gång i månaden om det behövs. Jag hade mina i vanlig jord från början, men märkte också att de mådde dåligt, så jag planterade om dom i rätt sorts jord och det mådde dom väldigt bra av.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Sjuttan
2017-02-16 22:19
#14

Mina funkar bra i sandblandad krukväxtjord. Mycket krukskärvor eller grovt grus i botten på krukan, för dränering. Vattnar dem enbart när de är riktigt torra. Mina har alltid varit lättskötta, inte pjoskiga på något sätt. Men som sagts ovan tål inte för mycket vatten. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

mirai
2017-02-22 20:13
#15

Du har inte en aloevera! Kolla bladen de har ju fläckar. Kolla på google och se hur "riktiga" ser ut.

KRAM!🌺

leemland
2017-02-22 20:20
#16

#15 Det är visst en Aloe vera. Min ser precis lika dan ut när den är "liten". 
Det finns flera hundra olika Aloe vera arter.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Sindri
2017-02-22 22:43
#17

#15 av: mirai  Kolla själv på Google du: https://www.google.se/search?q=aloe&newwindow=1&biw=1105&bih=701&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXocO006TSAhUFdCwKHVLbD3oQ_AUIBigB#imgrc=_

Visst är det en en Aloe, men inte en Barbadensis - som också kallas Aloe vera (ordet vera kommer från verus = sann, äkta) ! Jag har flera olika sorter, både utan och med fläckar. Det finns ca 400 olika sorters aloe, och Aloe Barbadensis  är den man använder i kommersiella odlingar för att göra gelé, dryck mm av. Men det går precis lika bra med andra varianter. Det är troligen en Aloe Massawana.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aloe_massawana

[SuperNaturalBeing]
2017-02-23 08:08
#18

# 16 nej det finns inte flera hundra aloe- vera arter. Det fins flera hundra ALOE -arter.

mirai
2017-02-23 16:26
#19

Badda huden och se. Undvik  att dricka "mjölken".  Riktig aloevera kan man dricka. Sen kan ni bladra om ordet Aloe vera hur mycket ni vill men undvik kroppskontakt om ni inte är säkra på att ni har rätt ört.

KRAM!🌺

Sarah
2017-03-01 08:22
#20

De klarar torka, men för långvarig torka gör att rötterna torkar och förtvinar. När man då vattnar så ruttnar de lätt. Suckulenter som ska rota om sig kan man lägga på en bänk utan jord och utan vatten. Rensa bort jorden och de torra rötterna, ta bort dåliga blad och glöm bort dem. Efter ett tag skickar plantan ut nya rötter. Att sätta dem i vatten gör att de lätt ruttnar, kan funka, men kan också få den att ruttna snabare.

Annons:
[Alek88]
2017-03-08 22:07
#21

Läser hela tiden flera gånger,, plantan står inne i ett rum. DEN behöver ljus, det är det som är felet.  Den tål kyla och drag absolut inga problem. Ska ha det lite torrare på vintern och mer vatten och näring på sommaren. Lucker jord. Men utan ljus kommer den aldrig trivas. Sätt den i ett soligt fönster.

Som redan skrivits är det ingen äkta Aloe vera du har,, utan en som heter Medicinsk aloe men denna är oftast mycket bättre i krukodling då den är mindre och lätt att föröka plus så blommar dom i ungålder och lätta att få till blom. Dessutom har den bra och enligt många bättre läke egenskaper än äkta Aloe vera.

Sindri
2017-03-08 23:11
#22

#21 av: Alek88

Nej Aloe Vera är inte en art av aloe.  I biologin finns inte Aloe Vera. Aloe är ett stort släkte och alla äkta aloer är Aloe Vera = Aloe Äkta.
Och det finns definitivt ingen som heter Medicinsk aloe. Däremot brukar Barbadensis kallas både Medicinsk och Vera - men det är inte korrekt.

TS - jag ändrar mig igen - det är nog en Barbadensis i alla fall.

Ljus behöver den, men jag har aldrig, säger aldrig, på 20 år gett mina aloer någon näring. De har fått ny jord kanske vart femte år, uppblandad med lite sand, så lucker är den inte.

[Alek88]
2017-03-08 23:24
#23

Jo Aloe vera är en art, ej ett släkte. Aloe vera är rätt gällande, namn ej barbadensis.Alla aloe odlas bäst i lucker och dräneradjord som gör att vatten snabbt rinner igenom. INGEN växt överlever utan näring men kräver olika. Näringen får dom såklart vid omplantering jag ger mina aloe näring under sommar för jag vill dom ska växa sig bra och starka. Mina har inte dött, men vem gör såklart vad man vill :)

http://www.alltomtradgard.se/topic/aloe-vera-eller-inte-81853/

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_aloe

Svenskt namn ; Äkta aloe

Vetenskapligt namn ; Aloe vera

Gammalt ej gällande namn ; Aloe barbadensis

Släkte ; Aloe

Familj ; Afodillväxter (Asphodelaceae)

Upp till toppen
Annons: