Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2146 ggr
Verita
2017-01-23 13:34

Flyttar till trädgård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!

Vi har precis köpt ny bostad och till den finns det en liten trädgård, full med rabatter. Damen som bodde innan oss var tydligen väldigt trädgårdsintresserad och hade en vacker och prunkade trädgård. Sedan gick hon bort och den stod orörd i flera år innan familjen nu sålde bostaden till oss. Som ni ser har de helt klippt ner allt som kan tänkas ha vuxit där och rabatterna är närmast kala nu (sticker upp vissa helt nerklippta växter här och där).

Vi är själva inte så duktiga på trädgårdsarbete men vi vill gärna förvalta detta så gott det går och återställa den forna glansen lite.

Hur mår växterna av att man bara helt klipper ner allt som de gjort nu, återhämtar de sig? Antar att detta gjordes inför visning.

Bör man vänta och se vad som kan finnas och växer upp, eller skulle ni börja rensa i rabatterna redan nu (eller inom snar framtid)?
Hur skulle ni gå tillväga om ni tog över en sådan här trädgård?
Någon som kan säga vad det är vi har redan nu, eller om ni ser vad som växer i rabatterna (ogräs eller perenner)?
Någon som vill komma med tips och idéer? Vi blir glada för allt vi kan få!   👍

Annons:
VildaVittra
2017-01-23 13:40
#1

Ja, man bör alltid vänta ett år och se vad som dyker upp, jag har bott här i 6 år och ändå dyker det upp nya växter som vilat i jorden, förra våren upptäckte jag att det fanns pingstliljor.

Vad du kan göra är att direktså ettåriga sommarblommor i rabatten för att fylla ut om det är så att det inte finns något.  Ringblomma exempelvis. 

Använd denna säsong till att rengöra och se över markstenen, det kommer lyfta trädgården enormt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
2017-01-23 13:40
#2

Det kommer bli bra, en del Rosor blommar på äldre ved så det värsta som kan hända där är att blomningen uteblir ett år. Ifall ägarna var trädgårdsintresserade så skulle jag inte göra så mycket första året utan mera bara vattna, slänga ut lite kogödsel på våren och ta bort sånt man är 100% säker på är ogräs. Är det trädgårdsintresserade personer som haft trädgården kan det ju hända det dyker upp rariteter i trädgården, synd om man råkat gräva där eller rensat bort dem. Passa på att ta en massa foton på trädgården under hela säsongen och är det sånt du inte känner igen ta många foton även i närbild på blomma, blad etc. Det finns många som kan hjälpa till med identifieringar på nätet ex. här, facebookgrupper, odla.nu s forum, allt om trädgårdsforum etc.

Maria
2017-01-26 12:34
#3

Så spännande för er att se vad som kommer upp.🙂

Ett tips om du ska plantera perenner är att inte sätta plantor för tätt och för många sorter.

När vi flyttade till vår lilla trädgård så fanns det inte mycket mer än gräs och jag handlade och planterade som en stolle i början. Det blev jättefint men efter några säsonger så fick jag istället börja gräva bort mycket eftersom jag planterat både för tätt och för mycket😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MagArne
2017-01-30 10:43
#4

Ta det lugnt och ge trädgården en sommar så du ser vad som kommer upp. Jag var också oerhört ivrig när jag köpte hus för 1,5år sedan. Jag fick mycket gjort första sommaren men det tog långt in på hösten också.

Kom ihåg att blanda in lite roliga sysslor också och inte bara ta tråkigt skitgöra. Världen går inte under för att trädgården ser illa ut men du hade kanske riktigt trevligt att plantera om en enda liten rabatt?

Upp till toppen
Annons: