Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4122 ggr
[Rhonda]
12/27/16, 11:14 AM

Har ni någon krukväxt som blommar nu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

(jag menar inte köpta julblommor)

Pelargon 'Spirit Star' F2

Abutilon 'Bella' pink. Abutilon 'Bella Select Mixture' (Dessa står  fortfarande i balkonglådan som jag hade ute i somras. Det finns ca 7cm jord i botten på lådan)

Annons:
Magi-cat
12/27/16, 11:19 AM
#1

Vackra blommor!😍

Jag har en julkaktus som blommar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rhonda]
12/27/16, 11:22 AM
#2

Får jag se en bild på den?  🙂

Magi-cat
12/27/16, 11:44 AM
#3

Om jag lyckas med fotograferingen. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
12/27/16, 12:03 PM
#4

Inte riktigt än, men det har kommit en stängel på min pinnlilja och blommorna lär nog slå ut rätt snart.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
12/27/16, 12:12 PM
#5

#4 Hoppas vi får se den! 🙂

Carmarino
12/27/16, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Ska försöka få till ett bra foto på den, men det är inte helt lätt att fotografera blomstängeln. Just nu är den 73-74 cm hög, och det är inte omöjligt att den växer ännu några centimeter. Har försökt fotografera som den ser ut nu, men bilden visar bara den nedre tredjedelen ungefär.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Vixxen
12/30/16, 6:52 PM
#7

Har en ampelfackla och flera orkideér som blommar nu!

[Rhonda]
12/31/16, 5:55 AM
#8

#7 Får jag se bilder på dem? 🙂

[Rhonda]
12/31/16, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Idag 31:a dec slog dessa ut:

Ipomoea 'Heavenly Blue' o 'Ipomoea 'Lazy Luxe'

Carmarino
12/31/16, 12:43 PM
#10

#6 Det har inte hänt så mycket på "blomfronten" än, så de tar god tid på sig. Oftast brukar jag inte märka att de slagit ut förrän jag känner doften. Blommorna har en söt doft som brukar märkas mest på kvällen/natten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/6/17, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har pinnliljan slagit ut. Blommorna går ihop på dagen och öppnar sig på kvällen/natten, så jag var tvungen att fotografera dem på kvällen, och med blixt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
1/6/17, 11:55 AM
#12

#11 Så fin!

Carmarino
1/6/17, 12:11 PM
#13

#12 Tack. Ja, det är en väldigt speciell växt. Det stora problemet med pinnliljan är att den växer helt okontrollerat. Om man inte håller efter den (binder upp den), så brer den ut sig åt alla håll och kanter. På min växt finns det stänglar både till höger, vänster och rakt upp. Vissa av dem är över en meter långa - åt alla hållen - så den är inte direkt lätthanterlig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Rhonda]
1/6/17, 12:14 PM
#14

#13 Jösses! Jag fick googla på den växten. Aha! En sanseveria. Har du den svalt nu eftersom den blommar?

Carmarino
1/6/17, 12:51 PM
#15

#14 Den står alltid på samma ställe, för det går knappt att flytta den (om man inte är två personer), och där är rätt svalt men ljust. Temperaturen ligger på 18-19 grader under vintern, och det räcker tydligen. Eller också är det så att den blommar i ren desperation, för den får aldrig någon gödning utan bara vanligt vatten ungefär var fjärde vecka. Har inte planterat om den heller, de senaste 10 åren eller så. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1/6/17, 7:34 PM
#16

Himmel så fin! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
1/6/17, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Min novemberkaktus har blommat i princip konstant sen jag flytta in dem (har de ute på sommaren tills det börjar bli risk för frost då får de flytta in), speciellt den ena. Den andra har tyvärr släppt stor del av sina blommor och blev ledsen för jag hade inte nån bra plats för den så varit tvungen att flytta runt den., men det har dykt upp lite småknoppar så får se om de orkar sig fram, förra året blomma den från typ september/oktober till mars eller nåt sånt. Annars har jag ont om blommande växter tyvärr men försöker få mina paradisträd till blomning (men vet inte om de är gamla nog att vilja blomma). Fuskigt nog så har mamma orkidéer som blommar hela tiden hos henne (hos mig bara dör dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Rhonda]
1/7/17, 7:37 AM
#18

#17 Vilken fin novemberkaktus! Ja det är synd att de  tappar blommorna när man flyttar på dem. 

Jag håller med - det är VÄLDIGT fuskigt att orkidéer trivs hos vissa. 😛

Carmarino
1/7/17, 11:57 AM
#19

#16 Tack. 🙂

#17 Väldigt fin kaktus. Är rätt svag för dem, men har inte så många numera. Har en vit novemberkaktus, som faktiskt blommade rätt riktligt i år, men den är inte ens i närheten av din.

#18 Har två orkidéer varav den ena blommar just nu. Den andra hade blommor tidigare i höst, men de har trillat av nu. Vet inte riktigt varför de blommar hos mig, för de får samma skötsel som mina andra växter, d.v.s. i princip ingen alls. Bara vatten när jag kommer ihåg det. De växter som överlever den behandlingen brukar dock anpassa sig rätt bra och blomma lite då och då, trots att jag ibland har trott att de varit döda. Skrattar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
1/7/17, 12:15 PM
#20

#18 Vet det är så fuskigt med orkidéer, mamma sköter dem inte ens som man ska! Står i söderfönster mitt i solen bla vilket dem inte ska göra egentligen men dem verkligen stormtrivs där, hon har fått mina som nästan helt dött och vips så är de superfina och blommar.

Är jättesynd de tappar dem när man flyttar på dem :(

#19 De stormtrivs att bo utomhus under sommaren! Hade ett tag problem med mina att de börja skrumpna och se tråkiga ut och var nära att dö men börja ha dem ute på sommaren och nu är de superfina och blommar som dårar! Även mina paradisträd blir superfina när de får bo ute på sommaren, växer så det knakar och får stora fina blad (min ena fick ett blad som var nästan 1 dm långt! Aldrig sett ett så stort blad på ett paradisträd förut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Carmarino
1/7/17, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Ja, novemberkaktusar (och påskkaktusar) gillar att ha det svalt, men frostfritt. Min mor hade några fantastiska kaktusar hängande i amplar på den inglasade balkongen, för hon hade inte plats till dem inomhus. De klarade kortare perioder med några minusgrader, men blev det långvarigt fick min mor sätta på ett värmeelement på svag värme.

De blommade något otroligt. Har inget foto på när de blommade som mest, men man ser i alla fall lite av prakten. Det är två påskkaktusar, och jag tror inte hon hade någon novemberkaktus just då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
1/7/17, 2:00 PM
#22

#21 Vilka snyggingar! Tror aldrig jag sett påskkaktus tidigare har de ungefär samma krav som novemberkaktus? För isåfall kanske det kan vara något för mig att skaffa (bor lite knasigt så är få växter som trivs hos mig tyvärr). Är perfekt också med växter som trivs ute på sommaren, mycket enklare för husvakten när man är bortrest och de bara behöver passa fiskarna och slipper sköta massa blommor också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
1/7/17, 3:21 PM
#23

#22 Ja, de är väldigt vackra. Vad jag vet så är det samma som novemberkaktus. Det är bara utseendet som är lite annorlunda. Hittade en sida om bladkaktusar som beskriver rätt bra hur man sköter dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kickboard
1/11/17, 11:51 AM
#24

Två orkidéer och rosenkallan blommar just nu.

[Rhonda]
1/11/17, 12:19 PM
#25

#24 Har du några bilder på dem?

kickboard
1/11/17, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Rosenkalla

kickboard
1/11/17, 5:17 PM
#27

Orkidé

Annons:
kickboard
1/11/17, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Orkidé

[Rhonda]
1/11/17, 9:16 PM
#29

#26  #28 Så fina.

Amasone
1/13/17, 12:21 PM
#30

#22 & #23 Novemberkaktus och påskkaktus är olika arter i släktet Schlumbergera. Julkaktus är ytterligare en art som hör dit. Blommorna ser aningen olika ut hos de olika arterna.

JMW
1/15/17, 7:20 PM
#31

Vad roligt att se alla era blommande växter. Jag fick fundera lite och tänkte på min kaktus som jag alltid kallat julkaktus. Kanske inte är en sån, jag får nog läsa på lite. Den blommar i alla fall nu. Kanske jag ska försöka få till en bild imorgon när det är dagsljus.

OlleA
2/2/17, 12:10 PM
#32

Fina blommor ni visar! Härom dagen planterade jag om en fredskalla som hade vuxit ur sin kruka. Det gillade den tydligen, för nu kommer den med en stor knopp! 🙂

[Rhonda]
2/3/17, 7:18 AM
#33

#32 Vad roligt!

Carmarino
2/12/17, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Igår kväll upptäckte jag att två av mina gamla amaryllis har satt knopp. Den med längst stängel står precis framför pinnliljan (se ovan) så det är nog därför jag inte sett den förrän nu.

Vet inte hur gamla lökarna är, men jag hade inga amaryllis denna julen och vad jag minns inte förra julen heller. Så de kan mycket väl vara 2-3 år gamla. Fast jag kan ha fått den vita i present förra julen. Tiden går så fort så jag minns inte hur länge sedan det är. 🙂

Sköter dem inte särskilt väl. De får vatten när jag kommer ihåg det, plockar bort vissna blad när jag ser dem, men de står i ett förhållandevis svalt rum (på vintern) där det är ljust men inte direkt solljus. Tydligen funkar det, för jag har haft flera amaryllislökar som blommat om både en och två gånger.

Återkommer när knopparna slagit ut.

Har även en glasörtskaktus som börjat komma med små gula knoppar. Om jag bara kommer ihåg att vattna den så slår de nog också ut snart.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Unkraut
2/15/17, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hagtorn

Unkraut
2/15/17, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Bougainvillea

Carmarino
3/12/17, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#34 Nu har amaryllisarna kommit lite längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

SilverRosen
3/15/17, 2:52 PM
#38

Jag hade en orchidea som blommade för en vecka sedan, den blommade lika kort som förra året.

Upp till toppen
Annons: