Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1191 ggr
Choklad
11/25/16, 12:40 PM

Ny härinne och jag har en fråga Lavendel i kruka

Jag har lavendel i krukor på min inglasade balkong, och de växer fortfarande. De är planterade nu i våras, och de har inte blommat, kan jag klippa ner dem ändå? Och ska de vattnas under vintertiden, det blir ganska kallt på min balkong trots fönsterna, och ibland kan det bli nollgradigt, så jag undra hur jag ska sköta om dem, räcker det med att skydda krukan med tidningspapper t ex?

U R us

Annons:
Åsa S
11/25/16, 12:51 PM
#1

Lavendel klipps inte på hösten utan på senvåren då man ser vad som överlevt vintern. om de fryser till en isklump behöver de inget vatten men vid mildväder och de känns torra kan man ge en LITEN skvätt de vill inte vara jätteblöta. möjligtvis kan det hjälpa något att ställa dem mot väggen på en frigolitskiva och slänga over nån säckväv el dyl som gör så att det inte blir stora temperaturväxlingar. Tidningspapper lär inte ha nån effekt alls.

Choklad
11/25/16, 12:53 PM
#2

Ok, tack . Då låter jag dem vara tills det blir vår 👍

U R us

Sindri
11/25/16, 2:19 PM
#3

Jag övervintrade en rosmarin på en balkong en vinter i en pappkartong med frigolitskiva i botten och så lindade jag gott om tygtrasor runt krukan och lade dem även uppe på jorden. Lite säckväv över själva plantan.

Choklad
11/26/16, 12:00 PM
#4

# 3

Ok det ska jag testa, det börjar lite kallt och det blåser också nu, så det är dags att pyssla om  lavendeln

U R us

Bjornen
12/3/16, 7:06 AM
#5

Ikruka är det stor risk att den torkar bort. Bör vattnas regelbundet men försiktigt. Nollgradigt gör ingenting, men djupfrysning innebär stor risk att den dör. Tycker inte om att frysa underifrån. Man bör alltid undvika att klippa ner växter på senhösten. Vänta till våren.

Choklad
12/5/16, 12:26 PM
#6

#5  

Ok tack 

Jag tror inte att den kommer att frysa underifrån, för den står på en bänk inne mot en vägg, den får ljus och en skvätt vatten ibland. Den är grön och fin , jag köpte den i somras och den har inte blommat ännu.

U R us

Annons:
Sindri
12/5/16, 2:03 PM
#7

Om det inte är något isolerande under bänken kommer den att frysa underifrån.

Choklad
12/5/16, 3:01 PM
#8

#7 nej det har jag ju inte

U R us

Sindri
12/5/16, 3:30 PM
#9

En tom kartong är lätt att skaffa från en affär om du inte har någon. (Systemet har bra storlek på tomkartonger för krukor) "Bädda" i botten med tidningar/trasor eller, om du har, en frigolitskiva. Ställ dit krukan. Lägg tidningar/trasor runtomkring och lite uppe på jorden, och svep lite om själva plantan. Se till att du kommer åt att vattna lite, men bara när det är plusgrader.
Glöm inte bort att börja vattna på våren igen när det blir varmare ute. Själva plantan kan behöva skyddas mot alltför stark sol på våren också.

Bjornen
12/6/16, 9:55 AM
#10

Växter i kruka fryser som regel underifrån om den inte har markkontakt och det blir kallgrader.

Choklad
12/6/16, 11:37 AM
#11

Ok, tack för alla svar 🙂

U R us

Emo
12/7/16, 4:07 PM
#12

Om du bor på lämplig ort och har någon vän eller bekant med trädgård, kan du be att få hyra 4 kvadratdecimeter till din planta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Choklad
12/8/16, 12:08 PM
#13

# 12

Å tack det tänkte jag inte på. Faktum är att jag har en son som har en liten trädgård, inte alls långt härifrån, jag ska fråga honom 👍

U R us

Annons:
Upp till toppen
Annons: