Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 6282 ggr
GuineaGirl
2016-11-10 10:54

Dränka spinn?

Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter av att dränka spinn?

Min passionsblomma och en av mina azaleor har nyligen haft ett par nät med spinnkvalster, och de har stått på samma bord som ytterligare en azalea och en bägarranka. Genom att söka på nätet, har jag fått intrycket att dränkning är det bästa sättet att bli av med spinn på mindre krukväxter. Alltså genom att placera krukväxten under vatten i t ex en balja.

Men den information som finns kring detta på internet varierar en hel del. Är därför tacksam för era erfarenheter, exempelvis kring nedanstående punkter:

1. Hur länge ska krukväxten hållas helt under vatten? En del säger ca 1 minut med upprepning vid behov, andra säger 20-30 minuter, ytterligare andra 45-60 minuter, medan vissa hävdar ett helt dygn?

2. Ska hela krukväxten (inklusive kruka och jordklump) hållas under vattenytan för att all ohyra säkert ska dö, eller bara själva växtdelen (med krukan och jorden ovanför vattenytan)?

3. Tar behandlingen kål på insekter och ägg, eller bara insekterna varför behandlingen bör upprepas någon tid (hur lång tid?) senare?

4. Ska man ha grönsåpa i det vatten där växten sänkes ner, eller räcker det med själva vattnet för att dränka spinnkvalstren? Fungerar diskmedel (t ex yes original) lika bra som grönsåpa i detta sammanhang? 

5. Hur varmt ska vattnet vara - har hört allt från ca 30 grader till ca 45 grader?

6. Ska man verkligen, som det har påståtts, kunna se luftbubblor från spinnkvalstren när de drunknar? (Usch, nu känner jag mig nästan elak…)

7. Hjälper denna behandling?

Tar även gärna emot andra tips och tricks.

Annons:
beem
2016-11-10 21:14
#1

1.  Jag brukar ha den ca 0.5 timme.

Jag använder en stor hink. Lägger några pinnar tvärsöver som växtens rotklump kan vila på dvs jag har växten upp och ner. 

2. Jag dränker inte jordklumpen. Jag brukar ta tex en plastkasse och knyta runt jordklumpen.

3. Om det behövs upprepar jag efter 1 vecka

4. Jag brukar ha Yes diskmedel

5. Fingervarmt  dvs ca 37°. Kan ju finnas växter som tål varmare men jag chansar inte.

6. Luftbubblorna kommer från luften i jorden om man dränker den. Tror inte man märker spiikvalstrens luft.

7. Ja det hjälper - det t.o.m hjälper väldigt bra.

Jag tycker att spinn är bland det lättaste  att bli av med.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
2016-11-11 11:00
#2

För att ta död på ullöss och sköldlöss är ungefär 1 dygn lämpligt och man kan använda rent vatten. Vid angrepp av spinn bör vatten behandlas så att ytspänningen upphör såsom såpa eller diskmedel. Lämplig tid för spinn är någon timme. Känsliga växter kan man förkorta tiden, men får vara beredd att upprepa prodceduren. För att döda ohyra så ökar verkningsgraden med temperaturen, men växter skadas också med ökande temperatur. För att även växten ska överleva bra bör temperaturen inte överstiga 20 grader och de flesta växter mår bättre om ännu svalare. Blad som är hårbeklädda (t. ex. usambaraviol o kornettblomma) bör man inte använda dränkning överhuvudtaget, eftersom växten skadas sannolikt så allvarligt att den riskerar att dö.

GuineaGirl
2016-11-27 13:34
#3

Jag vill tacka er för svaren. Det är värdefullt att få vetskap om vad som fungerar i praktiken, innan man börjar "experimentera" med sina egna växter.

Min passionsblomma, som var värst drabbad, har jag tyvärr fått göra mig av med då jag inte fick bukt med spinnkvalstren. Jag tror att denna växt är en riktig spinnmagnet. De andra växterna har jag kvar och ser tiden an. Jag sprayar dem dagligen med vatten och har inte sett fler nät sedan de fått bada ett par gånger i vatten och diskmedel i någon timmes tid. I synnerhet azaleorna verkar ha tålt dränkningen väl även i drygt handvarmt vatten, medan bägarrankan fällt en hel del blad trots att den fick bada svalare.

Åsa S
2016-11-27 18:05
#4

Passonsblomman vill stå kallt på vintern. Min står på balkongen året runt,på vintern är det bara nån plusgrad och den får aldrig ohyra. Den tappar lite blad men den grönskar igen och blommar jättefint på våren, aldrig nån ohyra sen jag slutade övervintra innomhus.

Upp till toppen
Annons: