Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1201 ggr
Tyst
2016-11-02 15:44

Vad heter min nya kompis?

Denna krabat hittade jag ute i regnet för ett par dagar sedan, han fick ny kruka och ett fint fat och är numera min nya jobbarkompis.

Har letat på internet som bara den utan att hitta någon liknande växt, någon som vet vad det är för växt?

Annons:
Tyst
2016-11-02 15:45
#1

Annan bild på bladen

Maria
2016-11-03 08:15
#3

Tänk på att de behöver mycket vatten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
2016-11-03 08:28
#4

Tack #2 och #3 🙂

Den har repat sig rätt bra från att ligga ute i kylan, i en geggapöl (den fick duscha)

Mycket vatten alltså… De palettblad jag ser när jag följer Rhondas länk är mycket mer färgstarka, tips på vad de behöver för att få sådär fin färg? Eller har de bara sådär olika färger?

Maria
2016-11-03 08:39
#5

Jag tror att din har den färg den ska ha. Jag har haft en liknande.

De finns i alla möjliga toner. Jag har en som är väldigt röd nu efter sommaren men på vintern kan den få mer grönaktiga fläckar på nya blad.

Eftersom du har den på jobbet så tänkte jag på det här med vattningen om du är borta några dagar. Kanske nån arbetskamrat som kan vattna?

Det är bra växter för de visar tydligt med att bladen slokar en aning när de behöver vattnas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
2016-11-03 08:55
#6

#5 

Vad kul! Jag är väldigt glad över att jag tog mig tiden att plocka hem den nu. Har en jobbarkompis som även han har lite "gröna fingrar" - Vi brukar hjälpas åt att vattna

Annons:
Maria
2016-11-03 09:01
#7

#6 Vad bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
2016-11-11 11:26
#8

Ser ut som en praktnässla, men bilden inte tillräckligt tydlig för att vara helt säker på det. Den bör stå ordentligt ljust i vinter och regelbunden vattning. Bör tas sticklingar av den nästa år, då de bör förnyas regelbundet. Numera rätt vanlig utplanteringsväxt. Palettblad är ett nyare namn på praktnässla.

Tyst
2016-11-11 12:47
#9

#8 Tusen tack för tipset. 

Kan berätta att den trots den dåliga situationen jag fann den i (lerpöl liggandes med alla löven nere i leran och 1 grad varmt) har repat sig väldigt bra efter lite omsorg, och även börjat få fler mörklila och vita fläckar. Endast två blad som är lite torra i kanterna 🙂

Upp till toppen
Annons: