Annons:
Etikettrosor
Läst 2421 ggr
[tk1971]
2016-10-12 16:39

Rosplantering

Idag har jag planterat en massa Rosor. Vi har en stor trädgård som till stor del upptas av en tråkig gräsmatta. Jag älskar Rosor, så vad passar väl bättre än en rosenberså? Jag har valt sort med omsorg, och valet föll på Climbing Bonica. Jag beställde 10 st plantor från Horto Green. Vi får väl se om de trivs här. Spännande! (Men min dåliga rygg tyckte inte alls om planteringen. Jag får nog ta nåt smärtlindrande…)

Annons:
Halvdansken
2016-10-23 14:47
#1

Berätta hur det går. Gärna bilder.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[tk1971]
2016-10-23 17:57
#2

Ok. Just nu är de ju inte mycket att se, de förbereder sig för vintern, men jag ska ta lite bilder senare när de kommer igång.

[tk1971]
2016-10-24 19:06
#3

… och inte nog med det, nu har jag beställt 3 st Troika som jag tänkt ha i stora urnor på skyddade platser. Det är en ros som ser ut som en ros ska se ut ; )

[tk1971]
2016-11-09 11:45
#4

Vintern kom snabbt och överrumplande. Vi har minusgrader och snö här nu. Jag hoppas att mina Rosor klarade den snabba omställningen, men det måste ha varit chockartat för de sista som jag planterade, Troika, att komma från det milda Bornholm till det kyliga och snöiga Småland. De står nu i alla fall i tjocka plastkrukor med bubbelplast runtom på vår inglasade uteplats.

Blir intressant att se i vår om de klarade sig.

Codonopsis
2016-11-09 12:13
#5

Om du virat in krukorna i plast blir det ingen bra miljö för rosorna, Rosor är känsliga mot svamp och innanför plasten blir det lätt en fuktig och stillastående luft som gynnar svamp.

Om du byggt ett tält av plasten där luften kan cirkulera och där du kan sätta in en värmeslinga när det blir kallt är det betydligt bättre för dina Rosor.

Plast i sig skyddar inte mot kyla, utan värmekälla blir det lika kallt under plasten.

Bjornen
2016-11-11 11:06
#6

Rosor planterade i krukor bör stå luftigt och i kallt men frostfritt, men tål att utstås för enstaka minusgrader under kortare tid och är nog en fördel. Kan eventuellt behöva vattnas något under vintern beroede på utrymmets luftfuktighet. Alternativet är att gräva ner krukorna i jorden och eventuellt täckning med löv.

Annons:
[tk1971]
2016-11-18 11:39
#7

Ja, jag funderar just på det här med vattning. Det har varit en period med minusgrader dygnet runt, men nu är det över nollan hela tiden. Bör jag vattna mina krukrosor då? Eller riskerar man att vattnet kanske fryser till en klump om rötterna om det blir kallt igen?

Bjornen
2016-12-03 07:19
#8

Vattning minskar risken för frysning, då vatten har mycket höga "energitrösklar" mellan deras former.

Upp till toppen
Annons: