Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1998 ggr
Gronstedt
10/5/16, 12:42 PM

Giftig plommonkärnlikör?

Förra året satte jag kärnlikör genom att krossa plommonkärnor och slå sprit över. Som så mycket annat har den blivit stående och doftar nu starkt av bittermandel. Dock finns det de som påstår att den skulle ha blivit dödligt giftig av att ha stått så länge, för att cyanid (eller kanske cyankalium) skulle ha dragits ut i spriten.  Kan det verkligen vara möjligt?

Annons:
Codonopsis
10/5/16, 1:07 PM
#1

Jodå, kärnorna innehåller amygdalin som i kontakt med vatten bildar vätecyanid.

http://www.hemmets.se/varfor-ar-bittermandlar-giftiga/

Gronstedt
10/5/16, 1:16 PM
#2

#1: Det vet jag. Frågan är om halten i likörbasen är så hög att det är skadligt.

Codonopsis
10/5/16, 2:11 PM
#3

Det är dessvärre ett ansvar som jag inte vill ta på mig och som jag hoppas du förstår. När det gäller så allvarliga saker som förgiftning bör man nog ha bättre kontroll än att lita på ett svar som skrivs på ett forum.

Bjornen
10/6/16, 12:38 PM
#4

Både alkohol och vätecyanid är livsfarligt. När det gäller fruktfrön/kärnor så kan doser över en kaffekopp vara farligt.

Gronstedt
10/6/16, 1:41 PM
#5

#4: Tackar! Då borde detta inte vara någon fara i den mängd man normalt dricker, men bäst ändå att betrakta detta som en essens, att använda droppvis som smaksättning.

Sindri
10/12/16, 5:28 PM
#6

Oj, jag har också lagt en massa plommonkärnor i sprit! Har inte krossat dem dock. Har det någon betydelse för giftigheten?

Annons:
Upp till toppen
Annons: