Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 914 ggr
Galenidjur
2016-09-30 11:44

Små nät som spunnits på mina rosor

Jag har en minirosplanta ståendes här i fönstret och jag märkte för några veckor sedan att bladen liksom fick en massa små små bruna fläckar och så fort man snuddar vid dem faller de bara av. Först var det bara några blad så tänkte inte på det så mycket, men nu är det hela plantan! Vid närmare inspektion märkte jag små små fina "nät" som spunnits lite här och där mellan bladen och överallt på bladen finns väldigt små grejer, som jag antar är nån slags insekt. Jag har sökt och sökt , men hittar ingenting som riktigt stämmer in på mitt problem.  Har ni nån tanke på vad det kan vara och hur man får bort det? Jag har nu blockat bort en del blad och noga gnuggat bort alla nät, men det kommer väl knappast hjälpa i längden?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Handikappadmus
2016-09-30 16:47
#1

Spinn? F.ö är det omöjligt att få en ros att överleva inomhus.

Galenidjur
2016-09-30 17:25
#2

#1  Det visste jag inte. Fick den av mamma i början av sommaren och har bara haft den ståendes här.  Hade ändå tänkt plantera ut den senare när den växt till sig iofs. Dock har den trivts bra och växt rätt mycket sen jag fick den. Blommade till och med om nyligen.  Men jag sätter ut den på balkongen nu då istället!

Hur som helst. Googlade på spinn nu och det verkar vara det den har.. Går det att få bort det? Hur då i så fall?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Carroryd
2016-10-01 10:41
#3

Spraya den med en blandning av vatten och diskmedel, det brukar funka på murgröna iallafall 😊

Carroryd
2016-10-01 10:41
#4

Spraya den med en blandning av vatten och diskmedel, det brukar funka på murgröna iallafall 😊

Maria
2016-10-01 12:43
#5

Om du sätter ut den över vintern så bör du nog klä in krukan i ex. frigolit eller annat liknande som håller värsta kylan undan för just rötterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Galenidjur
2016-10-01 15:57
#6

#3 Då gör jag det!

Duschar även av den lite då och då så näten förstörs. Tänker att det kan ju inte skada iaf. Kanske spolar man bort några av de små skadedjuren också haha. 😛

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Bjornen
2016-10-02 07:58
#7

Spinn uppkommer lätt på krukrosor som fått ojämt med vatten. Plantera ut i rabatt.

Codonopsis
2016-10-02 10:50
#8

Håller med, plantera ut den i rabatten - utan kruka.

När hösten kommer blir luften snabbt kallare men jorden behåller sin värme längre. Varm luft är lättare än kall luft, alltså stiger den uppåt. En kruka som står direkt på marken har alltså en värmekälla från jorden under den. Isolerar man krukan med frigolit eller något annat så stryper man den enda värmekällan.

När marken fryser finns ingen värmekälla mera och det blir lika kallt i en kruka oavsett om den är täckt med frigolit eller annat material.

Bjornen
2016-10-03 06:03
#9

Minros som står ute i kruka med markkontakt har ungefär 50 % chans att överleva om den inte torkar bort under vintern eller ännu större risk på våren. Den bör stå kvar på platsen som den rotar sig i marken, då minskar risken för urtorkning. Kuvertrosor i 5 cms krukor brukar kunna överleva i kruka, men måste vattnas varje dag sedan snön försvunnit.

Galenidjur
2016-10-06 16:02
#10

Hmm.. Jag får läsa på lite och se hur jag gör med att plantera ut den. Om jag har kvar den i krukan eller inte.  min PLAN var att sen när den  blir större plantera den nånstans i trädgården men jag får se. 

Spinnen verkar vara döda nu i alla fall! Sprejade med med såpvatten och efter typ två tre dagar slutade det uppstå nät.  Men har ändå fortsatt att spreja lite då och då under veckan för att vara säker och nu har jag sett nya fina skott som börjar växa ut så den verkar ju må bättre :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Bjornen
2016-10-07 10:06
#11

Krukrosor är normalt sticklingförökade och blir sällan mycket större än de är. Sedan finns förstås också buskrosor eller polyantharosor som säljs i krukor som är normala rosbuskar. Beroende på sorter ökar de ut sig mer eller mindre. Många av dessa krukade buskrosor är dåligt härdiga och kan ha svårt att överleva utomhus. Detta gäller t.ex. de flesta stamrosor. Okulerade Rosor ska förstås planteras så att okuleringen kommer omkring en dm under jord eller mera. Vid djup plantering kan den okulerade rosen bli en rotäkta ros.

Upp till toppen
Annons: