Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2120 ggr
sammy78
2016-09-16 12:17

Samplantera med lavendel ?!

Halloj !
Har fått idétorka …
Vad kan man samplantera/plantera med två större etablerade lavendel?
Ville ha lite variation, och inte samma som resten av trädgården där lavendel står planterad med allt från stäppsalvia till Rosor !

Behöver Idéer/tips/hjälp confused.gif

Uppskattar alla ev, svar/tips !

Annons:
Huygens
2016-09-16 12:23
#1

kryddväxter?

beem
2016-09-16 19:58
#2

Rosmarin är fin vid Lavendel.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
2016-09-18 06:17
#3

Rosmarin övervintrar normalt inte i Sverige

Halvdansken
2016-09-18 21:48
#4

Lökar av olika slag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
2016-09-18 22:04
#5

Lavendel har så vacker färg så den borde lysa själv, vad händer om du planerar dit någon  ickeblommande växt? (obetydliga blommor) Jag vet inte hur den kommer överens med japansk ädelcypress till exempel, men det är något liknande jag menar som ger bakgrund till dem ljusa bladen och vackra blomfärgen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
2016-09-19 10:22
#6

Jag fick in ett ogräs (vild palsternacka) som har ganska ljusgröna blad, lite limefärgade, och det var faktiskt ganska fräckt.  Om man gillar kontraster.

Palsternackan är väldigt aggressiv, så den åker bort när den sticker upp näsan, men det finns säkert annat som är mer lämpligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
2016-09-19 20:22
#7

Salvia är en fin växt med sina grå blad och det kanske kan vara nåt?  Min salvia har övervintrat flera år i Göteborg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gröna Perspektiv
2016-09-25 08:12
#8

Nävor är långblommare som kan ara fina med lavendel, t ex den klart rosa spansknävan Geranium oxonianum 'Rose Clair'. En favorit. Annars lite mörkbladiga revsuga, Ajuga reptans, som bildar en låg matta. Annat som är vackert är alltid lika grå växter; lammöron, kattfot och krypmalört.

Upp till toppen
Annons: