Annons:
Etikettrosor
Läst 1831 ggr
Marleneojol
2016-09-15 21:20

Roshjälp!!

Hejsan allihop,

Snälla häng mig inte. Jag vet den ser bedrövlig ut. Jag är i stort behov av rosstöd!! Jag har ingen aning hur jag ska beskära den för att få den tätare. Speciellt tätare längre ner. Kan jag kapa den på typ en meter eller så? Kanske ännu kortare? När isf?

Ska jag klippa av skotten som kommer från roten eller låta dom vara?

Varje år drabbas den av bladlöss. Vad kan jag göra åt det? Är det bara att vara ihärdig med såpa?

Sen skulle jag vilja veta vilken ros det är.

Vet inte vilken information ni behöver men den är nog ca 2.5 m hög nu så den är högväxande :). Den är minst 30 år gammal. Den är remonterande och doftar gudomligt.

De två översta bilderna är från Juni och de två understa är från September.

Annons:
Åsa S
2016-09-15 21:59
#1

Tycker den ser normal ut, klängrosor får i stort sett alltid bara knän så man brukar plantera ex. nån buskig perenn framför som döljer att de inte har så mycket därnere.

Rosor kan klippas på våren då björken har musäron. Rosor kan klippas rätt hårt det värsta som händer är att den inte blommar första säsongen ifall det är en ros som blommar på äldre skott. Rosen brukar bryta med nya skott där man beskär så vill du ha en hel del skott längre ner mot marken så är det där du ska klippa.

Skott som kommer nerifrån marken och ser lite annorlunda ut jämfört med resten av rosen kan vara rotskott från grundstammen och dessa bör man ta bort.

Marleneojol
2016-09-15 22:04
#2

Okej då ska jag kanske testa att göra en kraftig beskärning till våren.  Har aldrig vågat det och brukar bara toppa den.

Jag ser ingen direkt skillnad mellan skotten och moderplantan. Betyder det att jag kan låta det vara? Skotten kommer ovanpå roten om det spelar roll?

Åsa S
2016-09-15 22:08
#3

Om det kommer ovan roten lär det vara skott från den ädla rosen så då ska de vara kvar.

Bjornen
2016-09-16 08:09
#4

Okuleringsstället planteras normalt 1 dm under jordytan och det som lommer ovan detta är äkta vara. Förmodligen är den okulerad på japansk klätterros som ger små vita blommor och ganska småbladig och mattare blad. Svårt att säga vilken sort av ros det är men Flammentanz och Heidelberg är nog de vanligaste röda klätterrosor. För att mista så litet blomning som möjligt klipps de lämpligen direkt efter huvudblomningen. Dela gärna upp nedklippningen så att du tar ena halvan ordentligt ett år och nästa halva året därpå. Klätterosor är framtagen för att blomma en bit ovanför marken och därigenom blir kala nertill.

Marleneojol
2016-09-17 10:26
#5

Okej tack för hjälpen och tipsen!
Någon som har bra tips på hur man får bukt på bladlössen? Bara såpa som gäller? Eller hur brukar ni göra?

Åsa S
2016-09-17 12:37
#6

Klämmer för hand + skonar lössens fiender då brukar man bara ha problem med loss en kort tid sprutar man måste man fortsätta bekämpa för då dödar man även lössens fiender.

+vattna noga från tidig vår växter som fått för lite vatten får ofta mer löss

Annons:
mariatingsund
2016-09-17 18:48
#7

Tyvärr vita flygare gillar också rosorna och de kan man inte fånga, snabba rackare :(

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2016-09-18 06:11
#8

En vät som mår bra drabbas sällan av skadedjur. Vattna och gödsla inte med för starka kvävegödselmedel.

Upp till toppen
Annons: