Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vad är det?

Vad för träd?

2016-09-12 11:47 #0 av: npfutredning

Känner någon igen detta träd? Jag har gissat på körsbär men är inte säker då vi inte haft några frukter och jag bodde inte här vid blomning.

Anmäl
2016-09-12 11:49 #1 av: npfutredning

Bild på trädet

Anmäl
2016-09-12 12:09 #2 av: Shailina

Här finns det rätt mycket bilder som visar körsbärsträd i detaljer. 

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Anmäl
2016-09-12 12:12 #3 av: Magi-cat

Det liknar då vårt gamla körsbärsträd väldigt mycket. Glad

Hjärta "Mind melds... the last time I heard the words "my mind to your mind", I had a headache for two weeks."

Anmäl
2016-09-12 12:17 #4 av: Omorika

Det ser väldigt likt ett Purnus avium som är körsbär. För att bekräfta är det lättast att kolla om stammen har avlånga små flävkar på sig. Så kallade lenticeller för det man kan förväxla det med är oftast äpple och det har inga lenticeller.

Anmäl
2016-09-12 19:44 #5 av: npfutredning

Tack ska ni ha!

Här är bilder på stammarna..

Anmäl
2016-09-13 08:55 #6 av: Bjornen

Typiskt utseende för bigarrå och är inte (sur)körsbär. 

Anmäl
2016-09-13 13:04 #7 av: npfutredning

#6 Tack! Underbart! Nu ska jag bara få dem att må bra med... Löven krullar sig..

Anmäl
2016-09-13 20:11 #8 av: Maria

#6 Det du kallar för sura körsbär kan det vara de som min mamma kallade klarbär?

De var  lite mer genomskinligare och surare än vanliga körsbär men blev till en väldigt god sylt.

/Maria

Anmäl
2016-09-14 06:19 #9 av: Bjornen

Klarbär är en sort av körsbär och är ofta rotäkta. Körsbär är surare än bigarråer. Normalt säljs inte körsbär i butik utan bara bigarråer, men oftast är de felmärkta för de förstår inte skillnaden.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.