Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1446 ggr
Tyst
8/24/16, 11:09 AM

Citronträd - allmän skötsel?

I våras bestämde jag mig för att jag ville ha ett litet projekt, samt hade läst någonstans att katter inte gärna tuggar på citronträd (katten tuggar på det mesta som är grönt så jag måste vara rätt selektiv i mina val av plantor)

Sagt och gjort, jag gick och köpte en citron och plockade ut alla frön ur den. Hade läst någonstans att citroner är svåra att bara få att gro ur frön men jag fick 6/8 frön att växa. Jag behöll ett av dem och gav bort resten.

Min citron är nu ca 15 cm hög, och bor i en sådan där gigantisk lykta för ljus, som står på min fönsterbräda. Den har stora fina blad och verkar börja tjocka på sig i stammen. Den har fått lite näring nu under sommaren, och står soligt.

Så långt bra, men nu kommer ju vintern. Jag har fäst mig vid mitt lilla projekt och vill absolut inte att den skall dö, har därför köpt en växtlampa som den kan ha i vinter när soltimmarna blir få.
Men. Behöver den näring under vintern? Hur varmt bör den egentligen stå? (jag skulle kunna ordna så den får stå nära en vädringslucka under vintern och därmed få kanske 17-18 grader, där den står nu kommer det nog vara 20-21 sen i vinter) Någon som har lite allmäna tips om just citronträd?

Annons:
Sindri
8/24/16, 5:57 PM
#1

Jag har haft citronträd och diverse andra medelhavsväxter förr, men min erfarenhet är att de dör till slut. Vill dock absolut inte ta ifrån dig hoppet!

Det är knepigt det där med ljus och värme för växterna. Där de växer naturligt är det ju ljust och varmt hela vintern. Och fuktigt! Och det är det ju inte precis i en svensk vinterlägenhet.
Ju mindre ljus, desto mindre värme kan man säga enkelt.
En vädringslucka är inte optimal för under den är det antagligen ett element. Därifrån strömmar torr värme, och det är oftast torkan som tar död på dem..

Jag vet en som haft ett citronträd i många år, men då har det stått i en sommarstugas glasveranda med ca 11 grader hela vintern. Fått lite dusch och vatten då och då.

Om du kunde bygga nån sorts genomskinligt "tält" där du kan hålla det fuktigt. Med en växtlampa ovanför. Eller du kanske kan få ha den på "vinterbete" hos någon med svalt förråd med fönster?

Prova som sagt gärna och tänk då på;

Svalka
Ljus
Fukt

Lycka till!

Bjornen
8/26/16, 10:23 AM
#2

De flesta citrusväxter är lätta att dra upp från frön. De flesta vill ha svala vintrar och kan tåla enstaka minusgrader. De ska alltså stå ljust och helst 5-10 grader varmt.  De flesta citrusväxter är ympade eller sticklingförökade för att kunna utveckla blommor och frukt. Du ska alltså inte räkna med frukt på frösådda plantor.

Upp till toppen
Annons: