Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1232 ggr
PhatTrance
8/5/16, 10:05 PM

Kan man ha flera Bägarrankor i samma kruka?

 Är ute efter att skapa en stor bägarranka (typ 2m hög) och köpte två st mindre modeller idag ( dom är ca 50cm höga just nu). Kan man plantera två st bägarrankor i samma kruka så att de slås ihop till en större planta, eller ska man plantera dem för sig? Jag tänkte plantera dem i en 40cm kruka.

Tips på för och nackdelar med att plantera två i samma kruka?

Annons:
Bjornen
8/6/16, 7:13 AM
#1

Bägarrankor kan bli ordentligt stora buskar och med tiden behöver de stort utrymme. Jag skulle inte plantera flera färdiga plantor i en kruka. En rund kruka kan man inte plantera två utan man måste ha minst 3 plantor. Om jag vill ha fylliga plantor (av alla växter) sätter jag ofta 3 sticklingar i samma kruka. Dock brukar inte 100 % av stickningar på Dipladenia bilda rötter utan det blir oftast ett bortfall och därför är det bättre med en stickling i varje kruka.

PhatTrance
8/6/16, 10:59 AM
#2

#1 Varför kan man inte ha två plantor i en rund kruka, utan måste ha tre? Finns det någon anledning till detta?

Tanken är ju att det ska bli en ordentligt stor växt här hemma. Gärna en som blir 2+ meter och det är därför jag tyckte att det är bra att plantera två st i samma kruka (en större kruka)

Bjornen
8/7/16, 10:01 AM
#3

Att plantera två växter i en rund kruka då blir det alltid ett tomrum och därför ska man ha minst tre.

PhatTrance
8/8/16, 7:42 AM
#4

aha ok, då hänger jag med. Tack för hjälpen

Upp till toppen
Annons: